En person som gifte in sig i min släkt är torparen Jeduthun Jönsson (1828-1903) i Gluggstorp i Ottarps socken, Skåne, som son till torparen Jöns Lindgren och hans hustru Bengta Bengtsdotter. Jeduthun föddes i samma by den 30 mars 1828, och i kyrkoboken har prästen noterat den märkliga historien bakom gossens minst sagt udda namn (Ottarps kyrkoarkiv, vol. CI:4, s. 275):
Observera Detta Barnets fader, säger sig uti en dröm hafva fått uppenbarelse, att detta barnet skulle hafwa åframtförde namn, och då han aldrig hade hört det förut, tyckte han, att det blef honom ålagt att efterse uti Davids Psalmer. När han då uppkastad boken får han 39 Ps: upp: liksom af sig sjelf der namnet står i första wersen. Fadren uppenbarade tillika, att det wart sagdt om detta barnet, att han ingalunda skulle våndas eller frukta för att gifva honom detta namnet; ty det skulle blifva en Regerande magt på werldens sista tid, efter Guds allwisa råd. För namnets besynnerlighet, har jag antecknat denna lika besynnerliga, som enfaldiga berättelse, och utan, att wara i åtagen af några fördommar, tycker jag likwäl det wara mig ett nöje, att här anteckna Denna händelse hvars wärde det tillhör, en af Försynen bortglömd framtid, att rätt bedömma.
Faderns udda namn gav upphov till barnens minst lika udda patronymikon, Jeduthunsson och Jeduthunsdotter. Äldste sonen kallade sig dock Lindgren, och yngste sonen Jönsson, så Jeduthunsson blev aldrig något släktnamn. Det kanske var lika bra?
Mvh, Markus