ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jeduthun  (läst 847 gånger)

2014-01-04, 20:44
läst 847 gånger

Utloggad Markus Gunshaga

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5093
  • Senast inloggad: 2024-12-16, 23:42
    • Visa profil
En person som gifte in sig i min släkt är torparen Jeduthun Jönsson (1828-1903) i Gluggstorp i Ottarps socken, Skåne, som son till torparen Jöns Lindgren och hans hustru Bengta Bengtsdotter. Jeduthun föddes i samma by den 30 mars 1828, och i kyrkoboken har prästen noterat den märkliga historien bakom gossens minst sagt udda namn (Ottarps kyrkoarkiv, vol. CI:4, s. 275):
Observera Detta Barnets fader, säger sig uti en dröm hafva fått uppenbarelse, att detta barnet skulle hafwa åframtförde namn, och då han aldrig hade hört det förut, tyckte han, att det blef honom ålagt att efterse uti Davids Psalmer. När han då uppkastad boken får han 39 Ps: upp: liksom af sig sjelf der namnet står i första wersen. Fadren uppenbarade tillika, att det wart sagdt om detta barnet, att han ingalunda skulle våndas eller frukta för att gifva honom detta namnet; ty det skulle blifva en Regerande magt på werldens sista tid, efter Guds allwisa råd. För namnets besynnerlighet, har jag antecknat denna lika besynnerliga, som enfaldiga berättelse, och utan, att wara i åtagen af några fördommar, tycker jag likwäl det wara mig ett nöje, att här anteckna Denna händelse hvars wärde det tillhör, en af Försynen bortglömd framtid, att rätt bedömma.
Faderns udda namn gav upphov till barnens minst lika udda patronymikon, Jeduthunsson och Jeduthunsdotter. Äldste sonen kallade sig dock Lindgren, och yngste sonen Jönsson, så Jeduthunsson blev aldrig något släktnamn. Det kanske var lika bra?  

Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2014-01-04, 21:20
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6225
  • Senast inloggad: 2025-01-16, 23:17
    • Visa profil
En sådan framsynt präst! Han förstod att vi skulle sitta här en dag och grubbla över namnet.

2014-01-04, 22:49
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5093
  • Senast inloggad: 2024-12-16, 23:42
    • Visa profil
Ja, det var verkligen omtänksamt av prästen att nedteckna dessa rader för framtiden!  Jag upptäckte nu att prästen ifråga är en avlägsen släkting till mig, eftersom hans morfar var kusin till en av mina förfäder. Han hette Andreas Bruzelius (1788-1851), och var kyrkoherde i Ottarp 1818-1838, innan han slutligen blev kyrkoherde i Norra Vram.  

En liten bild av hans personlighet får man i herdaminnet (Lunds stifts herdaminne, del 10, s. 41), det står att Alla bröderna Bruzelius voro av ett energiskt skarplynne i både ord och handling..., ett skarplynne som hos Andreas hade ..övergått till råhet och brutalitet, som han i sällskap med maktägande sökte att dölja genom påtagen ödmjukhet i sitt väsen. I herdaminnet citeras också en längre, mer reflekterande anteckning av Bruzelius' hand i Norra Vrams kyrkobok, och sättet att uttrycka sig är detsamma som då lille Jeduthun döptes i Ottarp.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2014-01-05, 09:30
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Namnet har säkert snappats upp i det omedvetna av torparen Jöns Lindgren under kyrkobesök eller bibelläsning och återkommit i hans dröm då hjärnan strukturerat om intryck över natten. Namnet är ett bibliskt namn, se här:
http://www.biblical-baby-names.com/meaning-of-Jeduthun.html

Prästen Bruzelius verkar ha varit en rätt drastisk och självgod herre (orden enfaldig och wara mig ett nöje antyder detta) eftersom han inte ens funderade på om det var han själv som varit orsaken till namnets omnämnande i kyrkan. Drömsyner förekommer i bibeln så för en prästutbildad vore detta egentligen en naturlig första tanke.  

Intressanta notiser som dessa bör lyftas fram. Liknande omdömen om sockenbor dyker upp i Stenbrohults dödbiografier på 1700-talet, där den store arkiatorn Carl von Linnés far och bror var kyrkoherdar.

2014-01-05, 15:21
Svar #4

Inga Ellsäter

• Gäst
Enfaldig hade också betydelsen menlös, oskyldig förr.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna