ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jannes  (läst 1165 gånger)

2001-12-03, 22:48
läst 1165 gånger

Monika Byström (Moby)

Jag har funnit en släkting med namnet Jannes.Var detta en vanlig form av Jan på 1700-talet ? Har aldrig stött på det förut.

2001-12-04, 02:02
Svar #1

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jannes är en förkortning av Johannes och används fortfarande här i Siljanstrakten. Det har såvitt jag sett inte varit något vanligt namn, men man stöter på det då och då. En koll i dödskivan ger en tydlig bild: Större delen av alla Jannes som dött de senaste 50 åren är från Mora, därefter kommer Rättvik. I Malung finns gårdsnamnet Jannes, som dock inte ska förväxlas med ett förnamn. Antalet Jannes jag fann på dödskivan uppsteg inte mer än till några få tiotal.
Min ena svägerska är gift med en Jannes...

2001-12-04, 23:56
Svar #2

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Monika!
 
I dag finns det 30 män med förnamnet Jannes, av dessa har 9 namnet Jannes som tilltals/förstanamn. Det finns fem kvinnor med förnamnet Jannes, ingen av dessa har namnet som förstanamne/tilltalsnamn. SCB
 
I Alla svenskars förnamn, 1998 fanns det 31 män och fem kvinnor med förnamnet Jannes.
Av männen var 24 från Dalarna och av kvinnorna var fyra från Dalarna.
 
1979 fanns det 44 män med förnamnet Jannes i Sverige varav 31 från Dalarna. Förnamnsboken, All?n/Wåhlin.
 
 
 
MVH/Sam Blixt/Oskarshamn

2001-12-05, 02:35
Svar #3

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Alla svenskars förnamn gör samma misstag som andra register, det likställer gårdsnamn med förnamn.
Jannes är inte ett kvinnonamn, men kvinnor kan bära gårdsnamnet Jannes som existerar i Malung.
Av de 28 personer som finns registrerade i dödskivan mellan 1950-1999, bar sex gårdsnamnet Jannes (samtliga från Malung) varav två var kvinnor. Två skåningar hette Jannes, men åtminstone en av dessa hade Mora-anknytning då han bar gårdsnamnet Djos. Därutöver bar fyra Rättvikskarlar och sexton Morakarlar förnamnet Jannes.
Detta visar med all tydlighet att Jannes är en mycket lokal variant av Johannes.

2001-12-06, 22:48
Svar #4

Monika Byström (Moby)

Tack för alla svar. Min Jannes var också från dalarna och var bosatt i Östanfors, Folkärna församling.

2001-12-07, 10:55
Svar #5

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Är ni säkra på att det är en kortform av Johannes? Jag kan mycket väl tänka mig att det är ett annat bibliskt namn som det handlar om. Om jag inte missminner mig, så nämns Jannes och Jambres i 2 Timoteus 3:8, och de ska ha varit samtida med Mose. Visserligen är det inte absolut säkert att det rör sig om egentliga namn, och de nämns inte heller i ett speciellt smickrande sammanhang, men iallafall ...

2001-12-07, 19:20
Svar #6

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Utan att vara hundra, skulle jag vilja jämnställa Jannes med Hannes, och de flesta som heter Jannes eller har hetat det åtminstone det senaste seklet associerar nog sitt namn med Johannes. Sedan kan det förstås uppstått på annat sätt, men vem kan belägga det?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna