ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Israel  (läst 1909 gånger)

2005-03-28, 16:27
läst 1909 gånger

Utloggad Kim Ottosson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej! Har bland mina anor en Israel Mårtensson, hans h hette Brita och dom fick en dotter  
Karin Israelsdotter f 1667 i Hov, Estuna i Norrtälje. Någon som kan veta vart detta namn har sitt ursprung i Sverige?
(jag menar, kan det komma ifrån landet Israel??) Eller har det någon annan betydelse?
MVH KIM

2005-03-28, 19:29
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Namnet Israel är belagt i Sverige redan 1269; Ett hebreiskt namn som betyder han kämpar med Gud.
(Källa: Otterbjörk, Svenska förnamn)
Man skulle nog kunna kalla det för ett kristet medeltidsnamn.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-03-29, 19:20
Svar #2

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Många svenska namn är liksom nu som då tagna ur Bibeln.
Det har med vår Kristna tro & uppfostran? att göra.
Namnen är ju i de flesta fall hebreiska (judar) men de används ju även av araber (muslimer) De är ju av tradition kusiner.
Deras betydelse kan man ju läsa i Bibelns namn & dess betydelse om man inte orkar läsa direkt ur bibeln.
 
Mina Barn har också fått bibliska namn och när man talar om dem i samband där det finns araber så blir de väldigt stolta att man har använt deras trad. namn (fast det tänkte inte jag på då jag namngav barnen--jag tog ju namnen från deras (arabernas) fiende nr 1)
mvh
elisabet

2005-03-29, 19:54
Svar #3

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
I svensk namntradition är det ovanligt med gammaltestamentliga namn; vissa, idag vanliga, namn som t ex Eva ansågs närmast anstötliga. Detta skiljer oss ganska markant från resten av Europa. Vi har mycket få (om ens några) Rakel, Ester, Sara, Sebedeus, Hesekiel, Jesaja etc etc innan mitten av 1800-talet ...
Dock kom vissa gammaltestamentliga namn - som t ex Israel och Elias - att bli tradition i vissa familjer. Det är sällan man ser en lång rad Erik-Anders-Per-Johan som plötsligt bryts av Israel, ett sådant namn brukar istället förekomma minst varannan generation.
 
Visst har namnskicket att göra med att vi är (var) ett kristet land - men svenskarna kämpade tappert emot prästerna som ville införa bibliska namn och helgonnamn - det är därför vi fortfarande har namn som Sten, Björn, Ulf, Ingeborg, Ragnhild etc.
 
Ingela

2005-03-29, 22:42
Svar #4

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Mycket få (om ens några) gammaltestamentliga namn före 1800-talets mitt? Nja, jag vet just inte det. Namn som Abraham, Isak, Simon, Samuel och David har ju sedan medeltiden varit relativt frekventa som svenska allmogenamn, för att inte tala om Jonas, Jakob och Daniel. På kvinnosidan har ju inte det gammaltestamentliga inslaget varit lika påtagligt (där har i stället helgon- resp. martyrnamnen dominerat), men icke så sällan kan man träffa på systrar med namnen Sara och Rebecka (även i min egen släkt), och av dessa var ju f.ö. Sara ett av de vanligaste kvinnonamnen överhuvudtaget.  
 
Dock finns ju stora regionala skillnader. I vissa områden kan ett fåtal gammaltestamentliga namn mer eller mindre dominera namnskicket (det kunde t.o.m röra sig om namn som Aron, Ruben, Salomon eller Mikael), medan de i andra är mycket sällsynta. Ibland kan denna gräns t.o.m. gå mellan två grannsocknar.
 
Som exempel kan jag ju ta den s.k. Fjärsbo-släkten från Kättilstads socken i Södra Östergötland (vars intressanta namnskick jag har studerat, och som jag har skrivit en del om under Östergötland: Socknar: Kättilstad). Inom denna släkt förblir namnen Zachris, Israel och Simon såväl karaktäristiska som frekventa namn, och återfinns i generation efter generation från 1600-talet fram till mitten av 1800-talet, då namnskicket i likhet med övriga Sverige nivelleras och blir mera normalt. I släkten förekommmer visserligen också namn som Petter/Per, Johan och Lars, men dessa i huvudsak nytestamentligt baserade namn, var ju relativt vanliga namn i Sverige överhuvudtaget.
 
Även på kvinnosidan förekommer i Fjärsbo-släkten ett relativt ovanligt namn, nämligen Regina. Även Regina bevarades som populärt arvnamn inom släkten fram till 1800-talets mitt, och det fanns med några få undantag en Regina i varje syskonskara. Regina är ju dock inte bibliskt utan latin för drottning.
 
I några av Kättilstads grannsocknar är däremot dessa namn sällsynta.

2005-03-30, 09:00
Svar #5

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Ville bara säga att förutom vanliga svenska namn såsom Stig, Sören, Yngve, Robert, Ingegerd Gertrud, Olle, Gunbritt, Lars-Uno,Karin, Ingeborg, Artur,Ture mm så har vi även i  min familj bibliska namn såsom Hagar, Ruben, Rakel, Hanna, Samuel, Dan, Rut, Elisabet, Mirjam, Simon, Jonatan, Rebecka, Maria, osv. .
Så även i samma familj kan det skilja rätt så bra.
mvh elisabet

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna