ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Inget  (läst 437 gånger)

2002-01-05, 11:19
läst 437 gånger

Hans Bengtsson

Under åren 1829-45 döptes 15 flickebarn i Virestads socken (G län) till namnet Inget. Jag är nyfiken på att veta, ifall detta underliga namn har påträffats även i andra socknar. Det finns ju ett otal varianter av kvinnonamn som börjar med Ing..., men jag tycker att just Inget skiljer sig en smula från övriga genom att det rimligtvis bör ha uttalats på ett unikt sätt, väl skilt från Ingri, Ingiäl, osv. Man kan förstå att namnet aldrig blev särskilt populärt, om man betraktar nedanstående tänkbara konversation:
- Vad heter du?
- Jag heter Inget.
- Men något måste du väl heta?
 
Hans Bengtsson

2011-04-04, 09:15
Svar #1

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Som framgår när den första Inget föddes 1829 24/1 är detta den lokala varianten av Ingrid, se Virestad C:5 sid 5.

2011-04-04, 22:28
Svar #2

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Hans!
 
Min mormorsmor, född i Vislanda i mitten av 1800-talet, hette Ingrid men kallades i dagligt tal för Ingert. (Se mitt användarnamn). Men här i södra Småland uttalar vi inte bokstaven r, så det lät som Inget, med betoning på första stavelsen och en mycket svag andra stavelse. Det var över huvud taget mycket vanligt att förvanska och förenkla namn. Själv växte jag upp som Inga i Ögon, eftersom gården jag bodde på  hette Ödegård.
 
Ingegärd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna