ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Håvel  (läst 1056 gånger)

1999-04-17, 15:22
läst 1056 gånger

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
[color=226600] Namnet [color=ff6000]Håvel[/color] förekommer i en del olika stavningar i Anders Edestams domboksutdrag från Dalsland.
 
Valbo hd 1628 (Håbbål Eriksson) Valbo hd 1629 (Jon Håvelsson) Valbo hd 1641 (Jöns Hååborsson) Valbo hd 1666 (Håvel Ingorsson) Valbo hd 1671 (Håvelsson) Valbo hd 1671 (Håbolsson) Valbo hd 1671 (Håbolsdotter)
Har funderat på om det kan ha koppling till namnet Huvud ...
[/color]
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

1999-04-19, 22:41
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Håbbol motsvarar helt säkert namnet Hagbard, sannolikt av tyskt ursprung. Otterbjörk noterar att det fortlevde på 1600-talet i Mellansverige i former som Habbol och liknande. Assimilationen -gb- till -bb- omnämns av Ivar Modéer i artikeln Östsmåländska bondeman från 1500-talet (AS 2), och övergången från a till o/å i slutleden är känd också från Småland (Vena sn). I Dalsland och angränsande landskap övergick regelmässigt -rd till (tjockt) l (till exempel Tord > Tol).
 
Håvel är knappast en variant av Håbbol. Däremot fanns under medeltiden ett mansnamn Havard. Detta namn hade en klar västlig utbredning, fanns nästan enbart i Jämtland och Bohuslän. Visserligen är Dalsland inte ett gammalt norskt landskap, men det gränsar till Norge (och Valbo härad gränsar till Bohuslän). Jag har fått en uppgift från arkivaraie Ulf Andersson vid landsarkivet i Göteborg att namnen Håvål/Håvard förekom i Bohuslän. Detta styrker mig ytterligare i att Håvel är en yngre variant av det nordiska Havard.

1999-04-19, 23:22
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Habor förekommer i Nordmark,  Värmland, både i ortnamnet Haborshyttan och bland anorna, där jag har Anders Haborsson i förra hälften av 1700-talet. Jag antar att Habor också är en variant av Hagbard? Sen finns det ju ett skillingtryck om Habor och Signe har jag för mig, och det utspelas visst på vikingatiden.

1999-04-21, 10:38
Svar #3

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
[color=226600] Håkan, när du skriver [color=ff6000]Havard[/color] antar jag att du inte menar det (i Dalsland) relativt vanliga [color=ff6000]Halvard[/color] ... [/color]
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

1999-04-21, 11:33
Svar #4

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Nej, jag menar Havard. Ett problem i sammanhanget är dock att det fanns flera namn som var lika varandra och som är svåra att skilja från Havard. Sveriges medeltida personnamn nämner Avardh, Havar, Haghvar och Haghvardh, men möjligen kan också Halvard räknas hit. Det är väl inte fullständigt otänkbart att Håvel på något sätt skulle kunna vara sprunget ur Halvard, men personligen håller jag en slant på Havard.

2000-12-13, 08:19
Svar #5

Utloggad Tormod Thoresen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 184
  • Senast inloggad: 2016-06-15, 17:59
    • Visa profil
Vi har det samme navnet i Norge. Enten Hoovel, Haavel, Håvel.  
En av mine forfedre hadde det som fornavn.
 
Vi er rimelig sikre på at den skrivemåten er dagens Håvard ,- i Norge.
 
Min Hoovel ryddet en plass tidlig på 1700 tallet. Stedet heter i dag Håvardsrud.
 
mvh
Tormod Thoresen
Drammen
Norge

2005-02-01, 13:17
Svar #6

Monica Fogelqvist (Monifo)

Hej!
Detta namn Håfuell-kan det möjligen ha något med Halvar att göra? Jag har fått myror i huvudet, eftersom det plötsligt dykt upp en Håfuell där det rimligtvis borde vara en Halvar...
MVH
Monica

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna