ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjakin  (läst 726 gånger)

2009-06-23, 08:19
läst 726 gånger

Utloggad Jan-Inge Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2019-12-13, 12:27
    • Visa profil
Jag hjälper en kamrat med släktforskning och har då funnit en Hjakin Persson, född 1878 i Hällestad, Skåne. Jag har endast funnit tre personer med namnet Hjakin och det är den ovan nämnde samt två av hans söner.
 
Vet någon var namnet kommer ifrån? Har Ni träffat på någon annan med namnet Hjakin? Är det ett skånskt namn eller från Danmark? Alla upplysningar mottages tacksamt.
 
Hälsningar
Jan-Inge

2009-06-23, 08:42
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lägger in födelsenotisen så att fler kan se. (Hällestad (M) C:3, 1878 30/10)

Det råder ingen tvekan om att det står Hjakin.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2009-06-23, 08:49
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kan det vara så att namnet kommer av namnet på en av tempelpelarna vid Salomos tempel?
Man hittar mer om ordet i Teosofisk ordbok http://www.teosofiskakompaniet.net/TeosofiskOrdbokBlavatsky_J.htm
 
Efter att ha gått igenom Modéer och Otterbjörk samt även Alle´n/Wåhlin (Förnamnsboken) utan att finna något, sökte jag på SCB. Resultat:
Namnsökning. Hur många heter...?
Förnamn
Det finns ingen kvinna som har namnet Jakin som tilltalsnamn.  
Det finns ingen man som har namnet Jakin som tilltalsnamn.  
Förnamn
Det finns ingen kvinna som har namnet Hjakin som tilltalsnamn.  
Det finns ingen man som har namnet Hjakin som tilltalsnamn.
 
Min högst ovetenskapliga gissning blir att föräldrarna här var starkt religiösa och ville markera med ett starkt namn.
 
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2009-06-23 08:53)
 
(Meddelandet ändrat av smol 2009-06-23 09:14)
Vänligen,
Olle Elm

2009-06-23, 11:09
Svar #3

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil

 
Sveriges befolkning 1900
Post 860792
 
Persson, Hjakin
Gjuteriarbetare
 
f. 1878 i Hällestad (Malmöhus län, Skåne)
 
Gift man, far i familjen
 
Hyresgäster å Municipalområdet. Litt. P.
Svedala (Malmöhus län, Skåne)
 
Födelseort i källan: Hällestad Malmöhus län

2009-06-23, 15:08
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej!
 
Jag känner inte till just namnet Jakin/Hjakin sedan tidigare, men angående det Olle skriver, om att föräldrarna eventuellt var starkt religiösa, har jag ett exempel i min egen forskning.  
 
Torparen Jöns Lindgren (1788-1872) och hans hustru Bengta Bengtsdotter (1790-1856) i Gluggstorp, Ottarps socken i Skåne, fick under 1820-talet tre barn, Bengta, Hanna och Nils. År 1828 fick de plötsligt en son med det något ovanliga namnet Jeduthun. Prästen har i kyrkboken noterat att fadern Jöns hävdat, att han i en uppenbarelse blivit tillsagd att barnet skulle få det nämnda namnet, men fadern hade inte hört talas om detta namn förut och hämtade bibeln för att efterse uti Davids Psalmer. När han då uppkastad boken får han 39 Ps: upp: liksom af sig sjelf der namnet står i första wersen.  
 
I uppenbarelsen fick fadern även veta, att han inte skulle vara rädd för att döpa sin son till detta namn, ty det skulle blifva en Regerande magt på werldens sista tid, efter Guds allwisa råd. Prästen avslutar notisen i kyrkboken, med något skeptisk förtjusning och skriver att För namnets besynnerlighet, har jag antecknat denna lika besynnerliga, som enfaldiga berättelse, och utan, att wara i åtagen af några fördommar, tycker jag likwäl det wara mig ett nöje, att här anteckna Denna händelse hvars wärde det tillhör, en af Försynen bortglömd framtid, att rätt bedömma.
 
Jeduthuns stackars barn fick dras med efternamnen Jeduthunsson och Jeduthunsdotter, även om vissa av dem antingen tog farfaderns efternamn Lindgren, eller faderns efternamn Jönsson.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2009-06-24, 08:01
Svar #5

Utloggad Jan-Inge Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2019-12-13, 12:27
    • Visa profil
Tack till Er alla för Ert engagemang och särskilt tack till Markus för Din intressanta berättelse.
 
Lycka till i Er forskning.
Jan-Inge

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna