ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Herse  (läst 1914 gånger)

2003-03-16, 21:40
läst 1914 gånger

Per Hanzon

Jag är nybörjare inom släktforskning, men med anledning av diskussionen om Johannes Bureus s k Buregenealogi undrar jag vad det finns för något forksat om namnet Herse. Det verkar vara en benämning på en vikingahövding? Har hört att det var ett vanligt förnamn under medeltiden, men har också hört att det bara finns en handfull pers med detta namn. Någon som vet mer?

2003-03-17, 14:06
Svar #1

Carl Szabad (Carl)

Per! Jag tror inte namnet är publicerat än i Sveriges medeltida personnamn, men jag har bidragit med de tiotalet belägg jag hittat i Norrland från 1330- till 1560-talet. Något vanligt namn var det således inte. Det förekommer i Ångermanland och norra Medelpad.
 
På SMP har man sorterat in namnet under Härse (H?rse) och det är kanske språkligt korrekt, men under senmedeltiden glider stavningen mer över mot Herse.

2003-03-18, 11:08
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Carl! Är Härse vanligt i SMP?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2003-03-18, 13:47
Svar #3

Carl Szabad (Carl)

Stefan! Det fanns tre belägg på SMP, varav ett var feltolkat, när jag för några år sedan skickade in mina fynd.

2003-03-18, 18:37
Svar #4

Per Hanzon

Vad är SMP? Vilka belägg finns? Hur många av dom tillhör Buresläkten?

2003-03-18, 20:32
Svar #5

Carl Szabad (Carl)