ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hermina  (läst 567 gånger)

1999-09-17, 10:45
läst 567 gånger

Sofia Seffers Persson

Hur vanligt är Hermina som förnamn? Jag har stött på namnet hos en kvinna som uppges vara född i Eskelhem (Gotland) 1862(Hermina Amanda Berhardina Bergqvist), men har tidigare aldrig hört detta namn. Jag antar att det är en kvinnlig form av mansnamnet Herman, men det finns säkert någon som vet mer.

1999-09-17, 21:51
Svar #1

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Jag har en anmoder som hette Hermanna Månsdotter. Namnet uppenbarligen bildat av mansnamnet Herman. Hennes far var klockare i Tvååker sn (Halland) under förra hälften av 1700-talet, Måns Hermansson.

2000-01-27, 10:22
Svar #2

Utloggad Gerd Stjärnfäldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2008-10-23, 08:07
    • Visa profil
Min farmor, född 1890, hette Anna Hermina Prahl (född Simonsson)

2000-05-31, 19:06
Svar #3

Carina Darforth

Hej.
 
Min morfars syster hette Hermanna och var född 1891 på Gotland. Hennes far hette Herman och hennes mor hette Anna. Mer passande namn för sin förstfödda får man leta efter! En kombination av sina egna namn! Namnet Hermanna har jag hört är ganska vanligt på Gotland i förhållande till övriga Sverige. Hur det ligger till med det vet jag inte.Har däremot aldrig hört Hermina förut.  
 
En komisk händelse som utspelade sig efter det att Faster hade gått bort var att min syster var intresserad av att överta hennes hus. Till slut hade min syster och hennes man som var Stockholmare bestämt sig. Vi fick alla oss ett gott skratt, när maken allvarligt efter en diskution undrade vem i all sin dar den där Herr Manna var!
 
MVH Carina Darforth

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna