ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hercules  (läst 1501 gånger)

1999-04-17, 00:10
läst 1501 gånger

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
En Julius Hercules Wikman förekommer i Umeå stads längder 1692-1696. Inget yrke är angivet och jag har inte heller någon kunskap om var han kommer ifrån. Bägge förnamnen är udda och just Hercules har jag varken förr eller senare stött på i mina forskningar.
 
Namnets ursprung är inte så mycket att orda om. Vad jag är intresserad av är om andra forskare stött på namnet Hercules/Herkules under 1600-1700-talet och naturligtvis även om någon har upplysningar om vem min Hercules är.

1999-04-17, 17:48
Svar #1

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Jag skulle anta att namnet Hercules är ett förkortat patronymikon. Julius bör sannolikt ha haft någon relation till länsmannen Sven Herkules(son) Wikman (1655-1743) i Oviken, Jämtland. Denne hade bland sina barn sönerna Herkules, Julius, Crispinius och Ægidius.

1999-04-18, 00:08
Svar #2

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Sannolikheten att den Julius Hercules Wikman som finns i Umeå några i slutet av 1600-talet är en son till länsmannen i Oviken är väl ganska stor.
 
Har du någon aning om vad som händer med honom därefter?
 
Och hur kan det komma sig att en vanlig(?) länsman namnger sina barn enligt ovan?

2005-06-08, 20:09
Svar #3

Rune Forsgren

Staffan,
förklaringen till åtminstone ett av Hercules-namnen ges på vårtinget i Skellefteå 1698. Det är länsmannen Sven Hercules från Jämtland mot regementsskrivaren Olof Svensson angånde sin hustrus arv efter sin morfar sahl befallningsman Aegidius Otto.

2005-06-08, 21:18
Svar #4

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Olof Svensson var gift med Christina Otto, d t Aegidius Otto. Christina Otto bör således ha varit moster till Sven Hercules Wikmans hustru. Vet någon vem denna moster var?

2005-06-09, 19:23
Svar #5

Rune Forsgren

Staffan,
Sven Hercules Wikmans hustru hette Ingeborg Lund. Hon dör 1719 (infört i Myssjös kyrkobok), kallas då Nilsdotter och anges vara 52 år (född c 1667). Trolig dotter till Nils Andersson i Lund/Skellefteå, som var gift med en dotter till Aegidius Otto.AO:s hustru hette ju också Ingeborg.
Julius HW var nog inte son till Sven HW, snarare bror. De var söner till Hercules guldsmed och dennes hustru Margareta (guldsmedsdotter från Örebro vid vigseln 1651) i Kristinehamn. Dessa får en son Gilius (?) 1652 och Sven 1654.

2005-06-13, 19:51
Svar #6

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Tack Rune
 
Av Svenskt silversmide framgår att Hercules Giuliusson var verksam i Kristinehamn 1646-1663 samt att svärfadern hette Sven Brohielm, guldsmed i Örebro. Vidare att Hercules tog sig namnet Wikman efter fördelseorten Vik i Varnums sn i Västergötland. Han är möjligen identisk med den Hercules Guldsmed som finns i Vänersborg 1663-1669. En trolig halvbror var guldsmeden Hieronymus Nitzell i Karlstad.  
 
En fråga som kanske inte låter sig besvaras är varför sönerna Sven och Julius hamnade i norra Sverige. Julius i vart fall för åren 1692-1696. Vart han tog vägen efter vistelsen i Umeå är för mig obekant.

2005-06-17, 14:32
Svar #7

Rune Forsgren

Staffan,
sambandet länsmän i Jämtland - Lund i Skellefteå finns. Nils Andersson hade två bröder som blev länsmän i Jämtland, även tidigare och senare generationer hade kontakter Jämtland - Skellefteå. Uppgifter ur Ulf Lundströms Skellefteåbok.

2014-08-18, 12:10
Svar #8

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2716
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Fynd i Krigskollegii brevböcker år 1704:
 
Af hoosgående Documenter täcktes Eders Excell: och detta Högl: Kongl: Krigz Collegium Nådgunstigst inhämpta huruledes iag uthj några Åhr warit Borgare och Gördellmakare uthj Riga, giordt för Kongl: May:tz Regementer åthskillige ansehnlige lefwereringar med wederbörande höga Hr Officerares fulla nöije, både förr än kriget inföll som och sedan hwilket Eders Excell:ce Sielf i Nåder bekant är den lilla tijden Eders Excell:ce warit der uthe. Och som iag nu tänker sökia komma uthj Embetet her i Stockholm, med hwilket iag mig infinna på bästa sätt som giörligit är: warandes iag en infödd swänsk och detta mit hantwärk redel: och wähl lärdt, föruthan Gullsmedzhandtwärket effter min Sahl: Fader warit Gullsmed, så är min underdån ödmiukaste Böön till Eders Excell:ce /o.s.v/
Underdånödmiukaste Tienare
Julliuß Hercules Wickman
 
Källa: Krigskollegium Krigskollegii kansli, Krigskollegii brevböcker, SE/KrA/0001/E c/68 (1704), bildid: A0065982_01954
 
Bl.a hans bördsbrev finns även där (bildid: A0065982_01956):
 ...såßom Borgaren och inwånaren utj Uhmeåu, Wähl:t Gilius Herkules Wickman hafwer hoos oss genom en supplique anhållit, om sit Bördzbreef och födelse, fördenskull är der om noga effterfrågat och Ransakat, så utj wår stadz kyrkiobook, som elliest hoos dhe äldste stadsens Inwåhnare, och har man så medelst befunnit, att bem:te Gilius Hercules Wickman är här i staden född Anno 1652 d: 14 Julij af Ächta sängh och Ährebahra Föräldrar Nembl: Fadren Fordom Rådmannen och Gullsmeden här i staden Wähl:t Herckules Wikman, Modren dygdesamme Matrona hustru Margaretha Swensdåtter Broohielm, Och såßom han här ifrån haf:r sin hederwärde härkomst, blifwer han /o.s.v/
Datum Christinahambn d 26 Julij Anno 1694
På Borgmester och Rådz wägnar
Magnus G. Ekebohm
 
Ps! På bild 2043 återfinns en styckjunkare Herculus Bitohn vid fältartilleriet i Jönköping (år 1704)
 
 
(Meddelandet ändrat av Kvm 2014-08-19 11:36)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna