ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Henrik  (läst 1653 gånger)

2000-03-09, 22:29
läst 1653 gånger

henrik

Vet ngn var mitt förnamn kommer ifrån och vad det betyder??

2000-03-22, 22:50
Svar #1

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, Henrik!
Ditt namn kommer från Forntyskans Heim(i)ric och är sammansatt av två ord med betydelsen hem och härskare. Fritt översatt skulle det väl kunna betyda hemmets härskare. I Finland är det ett vanligt namn. Det brukar föras tillbaka till att Finlands apostel var biskop Henrik (martyr 1157?). Denne åtföljde Erik den helige på dennes korståg i Finland. Uppgifterna är till stor del hämtade från den förträffliga boken Svenska förnamn av Roland Otterbjörk (min upplaga tryckt på Norstedts tryckeri, Stockholm 1975).
 
M v h, Stefan

2009-01-03, 18:40
Svar #2

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Hej,
 
Har många anor med namnet Henrik. Problemet är att det finns nå många stavningarna på namnet och det är svårt att veta om/hur det skall normeras. Är det rimligt att normera Hindrich till Henrik? Eller bör man skriva Hindrik? Hur bör man göra med namnformen Hinder?
 
Mvh
Anders

2009-01-03, 19:05
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Anders, jag normerar alla mina släktingar (före 1800-talets mitt) med stavningsvarianterna du nämner som Henrik (och alla deras barn heter därmed Henriksson/Henriksdotter). Jag har också gott om Henrik/Hindrik/Hindrich/Hindersson.
 
Formerna nämns som varianter på Henrik i Släktforskarförbundets namnlista.
 
Hälsningar,
Eva

2009-01-04, 00:17
Svar #4

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Jag kan hålla med om att det är rimligt att normera Hendrich, Hindric och liknande till Henrik. Men kan man inte se Hinder som en egen form av namnet? Det är ju så pass långt från Henrik. Man kan ju jämföra med namnfomerna Karin, Kajsa och Katarina. Alla är i grunden samma namn, men man brukar väl ändå inte normera allihopa till Katarina? Snarare brukar man väl använda den namnform som oftast används för personen och sedan normera själva stavningen?
 
Mvh
Anders

2009-01-04, 05:47
Svar #5

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Hinder skulle jag låta stå kvar onormerat.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna