ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Helena  (läst 878 gånger)

1999-10-15, 20:37
läst 878 gånger

Utloggad Christer Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2014-09-26, 06:28
    • Visa profil
    • genealogi.oberg-bd.com
Vid forskning i Norrbotten och församlingarna Överkalix och Övertorneå har jag i två fall återfunnit namnet Helena i husförhör, men i dopboken står dottern skriven med dopnamnet Ella.
Det verkar alltså ha funnits någon koppling till dessa två dopnamn. Kan Ella varit en kortform av Helena. Det är bara i dopboken (b.la. 1767 i Överkalix) som Ella står. Därefter omnämns personen endast med namnet Helena.
 
Mvh Christer, Luleå.

1999-11-30, 20:53
Svar #1

Utloggad Elisabeth Molin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2014-04-23, 10:32
    • Visa profil
    • www.snevide.com
På Gotland har jag funnit att Magdalena, Malena, Malen, Malin, Lena, Helana och Elena är ett och samma namn.

1999-11-30, 22:35
Svar #2

Utloggad Anders Ahlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 09:48
    • Visa profil
Min farmors farfars mor döptes till Anna Malena 1790 i Husby (W). I husförhörslängderna kallas hon först Anna Magdalena och senare Anna Maria.

1999-12-01, 13:30
Svar #3

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Magdalena och Helena är två namn av helt olika ursprung, och de har knappast kunnat användas om vartannat om samma person.  
 
Men båda hade samma kortform, Lena, vilket kunde ge upphov till missförstånd. Om en präst hörde att en person hette Lena kunde han inte veta om hennes namn kom av Helena eller Magdalena. Om han då upplevde Lena som enbart ett smeknamn som han inte ville anteckna i kyrkboken, kunde han lätt ta fel. En Lena/Helena kunde bli Magdalena och vice versa.
 
Precis som om vi i dag har en arbetskamrat som alltid kallas Nilla. Vi behöver då inte alltid veta om hon hennes riktiga namn är Gunilla eller Pernilla.

1999-12-01, 13:32
Svar #4

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
PS Malena är en annan kortform av Magdalena. Men Maria måste bero på en felskrivning eller annan missuppfattning. Det namnet har ingenting med Malena/Magdalena att göra.

1999-12-04, 12:04
Svar #5

Utloggad Christer Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2014-09-26, 06:28
    • Visa profil
    • genealogi.oberg-bd.com
Håkan!
 
Har du någon teori om ev. koppling mellan förnamnen Helena och Ella. Jag har följande personer i min forskning:
 
Helena Nilsdotter, född 1767-09-26 i Rödupp 3
Överkalix. Döpt till Ella enl. födelsebok.
Därefter omnämns hon alltid som Helena och en dotter döptes även efter henne.
 
Helena Simonsdotter, född 1776-04-15 i Pirttiniemi 2, Övertorneå. Därefter omnämns hon i husförhörsboken som Ella.  
 
Min slutsats är att det måste funnits något samband mellan dessa två förnamn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna