ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Halle / Halde  (läst 892 gånger)

2003-03-22, 22:26
läst 892 gånger

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:18
    • Visa profil
Hej!
På Gotland har jag bland mina anor en Halde, ibland stavat Halle. Namnet träffas ibland på i källor från 1600-talet, men är inte överdrivet vanligt.
Någon som vet något om ursprunget? Danskt eller genuint gotländskt?
 
MVH
 
L Norrby

2004-11-08, 17:06
Svar #1

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Har också hittat en Halle! Tror jag.
Skepplanda (P) C:1, 1709.
Kan det vara en variation till Halvor som förkommer några gånger i församlingen?
 

2004-11-09, 09:35
Svar #2

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag tror nog det står Hallor, vilket enligt Sveriges medeltida personnamn är en variant av det nordiska namnet Haldor. Hallor ska finnas belagt på 1500-talet i Dalsland, Västergötland och Värmland. Säkert kan det på vissa platser ha levt kvar längre.

2004-11-09, 16:46
Svar #3

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Ja Håkan, när jag såg det på bilden började jag också att tvivla. I själva kyrkoboken (mikrokort från SVAR) tyckte jag att det var Halle med Genetiv-s i slutet. Nu ser jag det snarare som Hallors.
 
Är det förresten vanligt att sätta i satsen t.ex. Äkta föräldrars Sven Persons och Marit Olufsdotters barn ... även faderns förnamn Sven i Genetiv, also Svens Persons?
 
Prästen där i Skepplanda gjorde det bara ibland!!

2004-11-09, 18:12
Svar #4

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
På bilden ovan står det enligt min mening tydligt Hallor, utan genitiv-s på slutet. Jag tror att jag har sett att man skrivit genitiv-s på alla namn, som i ditt exempel, men vanligt är det inte. Men på bilden ovan finns alltså inget genitiv-s, det är nog helt klart.

2004-11-09, 18:19
Svar #5

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Under tiden har jag på sidan 148 i samma familjen upptäckt Hallor en gång till, den här gången riktigt tydligt.
 

2004-11-09, 20:07
Svar #6

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Våra senaste inlägg har korsats, Håkan. Så i frågan om Hallor är vi helt överens. Men utan att vilja vara tjatig: Så riktigt klok blir jag inte på första bilden. Jag har försökt en gång till med en annan teknik, då blir luckan mellan den femte och den sjätte bokstaven ännu gåtfullare. Att det är inget s, håller jag nu med dig också.
 

 
Men viktigast är ju, - och dårför tackar jag dig en gång till! -, att namnet är identifierat numera och att jag vet var jag kan läsa mer om namnets historia. Under tiden har det dykt upp en tredje gång förresten, inte i samma familj, men i samma by och som namn för ett nyfött barn, 1712.

2004-11-09, 21:08
Svar #7

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Den sista bokstaven är ett litet r skrivet med den gamla tyska handstilen, men för oss påminner den väl egentligen mest om ett w. Möjligen är det detta som gör att du tycker att det ser konstigt ut mellan 5:e och 6:e bokstaven. Egentligen ser r:et i den andra bilden mer konstig ut, men det beror på att skrivaren där verkar ha råkat trycka ihop bokstaven. På så vis liknar den mer ett r som vi skriver det i dag, eller ett slut-s med den tyska handstilen.
 
Om du har tillgång till Henrik Anderös bok Läsebok för släktforskare kan du titta på bokstavsexemplen på sid. 11. Där finns ett flertal varianter av r återgivna efter varandra. Flera av dem är mycket lika sista bokstaven i Hallor.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna