ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hagard  (läst 1170 gånger)

1999-03-14, 10:36
läst 1170 gånger

H. Nilsson

Är det någon som känner till namnet Hagard , det förekommer på min mans sida, som förnamn.
Släkten kommer från Värmland , ev resande..

1999-03-17, 16:04
Svar #1

Gudrun Söderlund-Åhrlin

Hej!
Min far hette Hagard och var hälsovårdsinspektör i Söderhamn. I Hagfors fanns även en hälsovårdsinspektör med det namnet. F ö trodde jag inte det var så många med namnet som förnamn ( det finns ju släkter med Hagard som efternamn samt även namnet Hagardsson) Döm om min förvåning när jag i Sveriges Dödbok 1968-96 finner 32 avlidna med det namnet. Min farmor kom från Värmland. Jag skulle gärna vilja veta historiken kring detta namn. Det enda jag känner till är ju hagard på franska, men därifrån kan det väl inte komma?

1999-03-17, 21:40
Svar #2

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
Hagar är ett kvinnonamn - läs om patriarken Abraham i GT. Hagard däremot är ett mansnamn! Många tar fel på det.  
                                               MVH  
                                                        Gudrun

1999-03-27, 10:00
Svar #3

H Nilsson

Hej och tack för hjälpen,
Orsaken till varför svärfar hette Hagard är okänd, Han föddes i Arvika, men vi har spårat moderns släkt till Ås i Norge.
Jag vet att det är ett släktnamn troligen sprunget ur ett förnamn.Kan den franska anknyntingen ha med valloner att göra?
M V H  
Helene Nilsson

1999-03-27, 15:34
Svar #4

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
Jag har aldrig tolkat det som något vallonskt. Den franska betydelsen av ordet var snarare ett skämt i vår familj (som slank ur mig - jag retades alltid med mor och far och sa:  Ni kan aldrig fara till Frankrike med de namnen!) med tanke på min mors förnamn och vad det betyder på franska.  
  Jag har alltid funderat på namnets betydelse.
Först nu kom idén att det kanske rätt och slätt är en maskulin form av det kvinnliga namnet Hagar.
                Hälsn    Gudrun Åhrlin

1999-03-27, 22:14
Svar #5

H Nilsson

Hej, visst kan det vara en maskulin form, det är nog den enklaste förklaringen , men  den tråkigaste. Jag undrar om du kunde se någon geografisk konsentration på de 32 med namnet Hagard? För vi verkar ha Värmland som gemensam nämnare.Jag har sökt i den Norska folketellinga på nätet, men endast funnit en person med Hagard som förnamn.  
M V H Helene Nilsson

1999-03-28, 09:01
Svar #6

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
Det där med Värmland eller Norge som grund kan vi glömma. Även i Finland används kvinnonamnet Hagar - den finländska författarinnan Hagar Olsson är ett av exemplen på det)
    Den geografiska förgreningen (enligt mina anteckningar från Dödboken) är en linje från Älvsborgs län via Göteborg med en avstickare till Skaraborg ner över Hallands län till Malmöhus län. Sedan finns det två födda i Värmland och faktiskt fyra med gävleborgsanknytning. Ett par ser jag, på den lista jag gjort, är födda längre norrut. Två fanns med koppling till Jönköpings län. (Jag skrev fel förut - de var 31 avlidna)
Dessutom har jag funnit två nu levande med namnet (telefonkatalogen på CD är bra!) en i Norrland bl.a.
    Ja, få se vad vi kan finna för infallsvinkel sen. Gåtan måste få en lösning!
            Hälsn Gudrun

1999-03-28, 14:04
Svar #7

H Nilsson

Hej igen!
Det finns nog fler som har Hagard som andranamn, min son har det och hans kusin ( inom släkten vill vi ju gärna ha kvar ett ovanligt namn!  )
Var Hagard första namn på de födda i Värmland?
Jag har funnit namnet i  U S A i det stora dödsregistret som finns på nätet, men då som rent efternamn.
Så långt kan man konstatera att det var troligen ett mellansvenskt namn, inte som jag trodde från Norge.
Hälsn Helene

1999-03-28, 17:36
Svar #8

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
Det är ju svårt att från Dödboken veta om det är det namn de kallas för eller ett s.k. andra namn. Min far kallades Hagard, men hade ett annat namn före. I vår släkt är han den enda med namnet.
Jag vet att farmor hade kommit i kontakt med namnet hos sonen till en familj hon arbetat hos och det måste ha varit härikring - hon var bara tre år när hon kom till Hälsingland.
Vad intressant att du funnit fler med namnet - det här blir mer och mer intressant!
                       Hälsn Gudrun

1999-03-28, 22:25
Svar #9

H Nilsson

hej , jag ser framemot fortsättningen , skall när tid ges leta vidare i den värmlänska släkten som även kommer från Örebro och Motala. Men det att Värmland har för oss ett samband kan jag inte riktigt ge upp tanken på. Var var din farmor född och år? Svärfars morfar kom  troligen från Stavsnäs född år 1859.
Hälsn ,Helene

1999-03-29, 06:04
Svar #10

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
På farmors och farfars mors linje gäller Norra Råda rakt igenom, men farmor träffade, som sagt, detta barn, hon gav far namnet efter, här i Hälsingland ! Så jag tror inte på något specifikt värmländskt.
För mig vore det roligare om man på något sätt kunde få förklaring till namnet - om det bara är en maskulin form av Hagar eller om något annat finns där bakom.
 Hälsn Gudrun

1999-03-29, 16:56
Svar #11

Carl Szabad

Någon maskulin variant av Hagar tror jag inte på, någon liknande maskulinisering känner jag inte till.
 
Hagbard däremot är ett forntyskt namn som tidigt kom till Norden och med förslappat uttal skulle kunna bli Hagard.

1999-03-29, 17:27
Svar #12

Gudrun Åhrllin

Tack!
Det kan ju vara en möjlighet. Själv har jag nog aldrig anammat den tanken (hade förträngt den ganska rejält), men jag får nog ha det i åtanke.
Vänligen Gudrun

1999-03-29, 22:58
Svar #13

H Nilsson

Tack Tack, jag tror som du att det kan var en , möjlighet , nu har vi vallonernas/ tyska handelsmän påverkan på vårt namn. eller kanske tvärtom det fornordiska..vem vet  Min svärfar trodde alltid att han hade vallonsk påbrå, fast sanningen kanske var så enkel att hans mor hört namnet en enda ggr och tyckte om det.forts följer!

1999-03-29, 23:59
Svar #14

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag förmodar att namnet Hagard är en variant av det tyska mansnamnet Agard, som är känt i Sverige sedan 1770-talet. Skälet är följande:
 
Namnet Hagard finns i en variant, Hagart. Enligt Förnamnsboken (1981) som redovisar de svenska förnamnen 1970 fanns 96 Hagard (mest i Västsverige, på Gotland och i norra Sverige) och 27 Hagart (i Syd- och Västsverige). Också namnet Agard förekommer i dessa två varianter, enligt Otterbjörk: Agard (belagt första gången 1777) och Agart (1904). Förnamnsboken redovisar fyra olika stavningar: Agard (204 personer), Agardh (31), Agardt (16) och Agart (59). Samtliga dessa har sin starkaste utbredning i Syd- och Västsverige. Såväl Hagard/Hagart och Agard/Agart hade sin glansperiod kring sekelskiftet och decennierna därefter.
 
Namnen Hagard och Agard (med varianter) har alltså påfallande lika utbredning i tid och rum, de påminner uttalsmässigt mycket om varandra (en bokstav skiljer) samt förekommer i samma varianter (Hagard/Hagart och Agard/Agart). Dessa sammanträffanden kan knappast vara en slump.
 
Hur uppkomsten av bokstaven H- i början av namnet ska förklaras är inte helt enkelt att säga, men sannolikt finns en påverkan från det snarlika kvinnonamnet Hagar, som också hade sin glansperiod kring sekelskiftet och decennierna därefter. Namnet Hagar förekommer nämligen också som mansnamn; 1970 fanns 19 män som hette så. Men förmodligen ska detta manliga Hagar förstås som ytterligare en variant av namnet Hagard.  
 
Det fanns uppenbarligen en viss villrådighet bland föräldrarna inför en rad snarlika namn: Hagard, Agard, Hagar (mansnamn), Hagar (kvinnonamn) Hagart och Agart.  
 
De ursprungliga formerna var det tyska Agard (mansnamn) och det bibliska Hagar (kvinnonamn). Agard är för övrigt samma namn som Eggert, som förekommit i Sverige sedan medeltiden, enligt Otterbjörk.

1999-03-30, 05:58
Svar #15

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
Tack så hjärtligt för denna upplysning!
Jag har många gånger under årens lopp sökt efter namnet i böcker, men aldrig hittat rätt ( fast det var nog säkert 20 år sen jag sist letade). Jag tycker nu att jag fått veta varifrån namnet kommer, så än en gång TACK!
 Gudrun Å

1999-03-31, 22:22
Svar #16

H Nilsson

Tack , på bara några veckor har vi fått en trolig förklaring till namnets betydelse.Ett stort tack för att du delat med dig av din kunskap.
Nu återstår bara att forska vidarer.
M V H Helene Nilsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna