Under 1600-talets första år finns en Hedolf i Toltorp i Jonsbergs socken i Östergötland (eller snarare i Häradshammars socken, Jonsberg hade då ännu inte brutits ut). Jag misstänker att det är en variant av namnet Hadolf, fast det är en ren gissning som bara bygger på likheten mellan de bägge namnen.
Denne Hedolf nämns bl.a. i en tiondelängd från år 1606 [SVAR A0049230_00030] där det stavas Hedolff och i en hjonelagslängd från år 1611 [SVAR A0049266_00072]. Tiondelängden är välskriven och det är rätt enkelt att läsa namnet, medan hjonelagslängden ställer till med vissa problem. Det är helt klart en variant av namnet som finns där. Jag får det till Hedolphur med en kraftig reservation för felläsning.
Eftersom jag aldrig förr träffat på detta namn så kollade jag dels detta diskussionsforum, dels de CD-skivor som Sveriges Släktforskningsförbund givit ut. I Sveriges befolkning 1900 finns en Hedolf och två Hadolf (bl.a. ovannämnda Hadolf Walentin), i Sveriges befolkning 1980 finns vare sig någon Hedolf eller Hadolf.
Är det någon som vet ifall namnet var allmänt spritt under äldre tider och ifall det har någon regional hemvist?
Magnus