ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hadolf  (läst 707 gånger)

2005-04-27, 14:56
läst 707 gånger

Utloggad Barbro Öhbom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2013-05-14, 21:57
    • Visa profil
Min farfar som var född i Hångsdala 1873 hette Hadolf Wallentin Skarin. Jag undrar om namnet Hadolf kan vara föräldrarnas uppfinning eller om det finns fler som hetat det. Det verkar mycket ovanligt.

2005-04-28, 15:13
Svar #1

Utloggad Anita Järvenpää

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2018-03-27, 18:33
    • Visa profil
Hej Barbro
 
På kul gick jag in och tittade i Sveriges befolkning 1890 och fann då två stycken Hadolf. Båda heter Hadolf  Wallentin Skarin födda i Stockholm 1873. En bosatt i Gävle och en i Göteborg, men detta kanske du redan vet om. Några andra Hadolf verkar det inte finnas i Sverige år 1890.
 
Hälsningar
Anita Järvenpää

2005-04-28, 19:19
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Dessa 'båda' Hadolf Wallentin Skarin är av allt att döma en och samma person, som liksom brodern Carl Edvin (f 1876 i Gävle) registrerats både i Göteborg och Gävle 1890.
 
Hadolf tycks vara en utländsk (rysk?) stavning av Adolf, vid en googlesökning finner man bland annat Hadolf Hitler och Gustav Hadolf.
Hälsar vänligen
Maud

2012-05-27, 19:37
Svar #3

Utloggad Magnus Arnér

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:42
    • Visa profil
Under 1600-talets första år finns en Hedolf i Toltorp i Jonsbergs socken i Östergötland (eller snarare i Häradshammars socken, Jonsberg hade då ännu inte brutits ut). Jag misstänker att det är en variant av namnet Hadolf, fast det är en ren gissning som bara bygger på likheten mellan de bägge namnen.
 
Denne Hedolf nämns bl.a. i en tiondelängd från år 1606 [SVAR A0049230_00030] där det stavas Hedolff och i en hjonelagslängd från år 1611 [SVAR A0049266_00072]. Tiondelängden är välskriven och det är rätt enkelt att läsa namnet, medan hjonelagslängden ställer till med vissa problem. Det är helt klart en variant av namnet som finns där. Jag får det till Hedolphur med en kraftig reservation för felläsning.
 
Eftersom jag aldrig förr träffat på detta namn så kollade jag dels detta diskussionsforum, dels de CD-skivor som Sveriges Släktforskningsförbund givit ut. I Sveriges befolkning 1900 finns en Hedolf och två Hadolf (bl.a. ovannämnda Hadolf Walentin), i Sveriges befolkning 1980 finns vare sig någon Hedolf eller Hadolf.
 
Är det någon som vet ifall namnet var allmänt spritt under äldre tider och ifall det har någon regional hemvist?
 
Magnus

2012-05-28, 08:39
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
När nu Du Magnus lyckats finna en Hedolf under 1600-talets första år, är det högst sannolikt ett fornnordiskt namn eller en variant av ett sådant. Jag har sökt på www.sofi.se både i Nordiskt runlexikon och i SMP utan att finna formen. Fann av en slump ett hatþuwulafR i Modéer - där förleden enligt honom skulle motsvaratas av Half och - som jag ser det - efterleden av den vanliga efterleden  som senare blev - ulf (varg). Själv tyckte jag det skulle suttit fint med ett Hedolf som i så fall kunde kommit från mansnamnet Heden/Hidhin med samma efterled, men det var bara en spekulation ...
Kanske Du Magnus kan skriva till Sofi och fråga; Jag har gjort det när jag hittat något lite extra extra och alltid blivit väl mottagen - ja t o m tacksamt mottagen, då mitt fynd visat sig komplettera deras samlingar. Tacksam om Du i så fall meddelar oss resultatet här.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2012-06-11, 17:54
Svar #5

Utloggad Magnus Arnér

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:42
    • Visa profil
Hej,
Jag ställde frågan om namnet Hedolf till Sofi och fick detta svar:
 
Namnet Hedolf hör ihop med det fornsvenska (och forndanska) namnet Hildulf, känt från 1300- och 1400-talets Östergötland i formen Hidholf. Hid- har senare blivit Hed- i dialekten. Att det första -l-et i Hildulf fallit kan förklaras med ett dissimilatoriskt bortfall - ett l för mycket i namnet för att det ska vara lätt att uttala. Man kan jämföra med uttalet Villem från Vilhelm.
 
Om det är ett ursprungligt nordiskt namn eller om det är ett germanskt inlån från kontinenten (många namnelement är ju desamma) är ovisst, skriver Ivar Modeer i Namn och bygd 1948 (s. 166). Under formen Hildulf i Lexikon över Sveriges medeltida personnamn (SMP) hittar man också ett par Hidholf.

 
Man är alltså i rätt landskap för just detta namn.
 
Magnus

2012-06-12, 15:17
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Magnus för att Du delade med Dig!
Om man letar en gång till i Sveriges medeltida personnamn (nätpublikationen), verkar namnartikeln stå under HILDOLF med lat. H i l d o l f u s, H i l d u l f u s, - samt att det finns ett antal intressanta former.
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2012-06-12 15:25)
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna