ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Habor / Hajbor  (läst 879 gånger)

2011-03-25, 10:51
läst 879 gånger

Utloggad Tommy Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2023-12-06, 18:20
    • Visa profil
Är det någon som vet något om namnet Sajbornsson? Kan endast hitta det i gifta i Örum, Hörup (M) 1726 och 1727.
 
Nils Svensson, Örum gm. Mätta Sajbornsson, Hörup 1726-05-29
Erland Sajbornsson, Örum gm. Mätta Svensdotter, Örum 1727-03-25

2011-03-25, 16:26
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Tommy!
 
Det är nog utan tvekan en felläsning (men jag kan förstå hur det vid registreringen har tolkats som Sajbor-, första bokstaven ser verkligen ut som S). Om man i originalkyrkoboken jämför med deras respektive makar ser man dock att första bokstaven inte är S - jämför däremot H i Hörup. Namnet bör alltså vara Hajbor- (kvinnans namn har dessutom lästs fel, det ska vara Hajborsdtr, inte -son).
 
Under 1700-talet finner man tydligen fadersnamnen Haborsson och Haborsdotter lite varstans i Sverige, och faktum är att det faktiskt finns två vigslar i Borrby socken (inte alls långt från Hörup)  1706 och 1711 där Ingeborg Haborsdotter och Sven Haborsson gifter sig. Jag kan tänka mig att Hajbor är en stavningsvariant på Habor.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-03-25, 16:38
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
I Borrby gifter sig även Elna Haborsdotter 1714. På gården Sandby Nr 11 i samma socken hittar man i 1697 års katekismilängd en ryttare Habor Suendson (om jag läst efternamnet rätt) med hustru Elna.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-03-25, 16:41
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Jag såg nu även att Erlands namn också tolkats Hajborsson eller Haiborsson i Familysearch's material, så kanske moderator kan flytta diskussionen till Språk, ord och namn » Personnamn » Förnamn H-K?  
 
Låter som en utmärkt idé. Fixas! / mvh Anders Berg, Moderator Släkter
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-03-25, 19:56
Svar #4

Utloggad Tommy Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2023-12-06, 18:20
    • Visa profil
Tack Markus.
 
Detta öppnar ju flera möjligheter och frågetecken.
Klockaren Albrit Habor i Borrby, är det en släkting?
Ellnna Haborsdotter i Borrby relation till denne?
 
Det är ju bara 4 kilometer mellan Hörup och Borrby så allt är möjligt.
 
Här är lite att gräva i.  
 
 
 
Mvh
Tommy

2011-03-26, 16:33
Svar #5

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Tommy!
 
Jag funderade faktiskt över släkten Hoborg när jag hittade Elnas vigselnotis i Borrby. Namnet såg då nästan ut som Hoborsdotter, och jag kom då att tänka på  just klockaren Albrecht Hoborg i Borrby (som var klockare i början av 1700-talet). Har du hittat uppgifter om att detta släktnamn ska ha stavats Habor vid något tillfälle? Jag har av olika anledningar rotat lite bland Albrecht och hans söner (som också blev klockare), men har inte hittat så mycket om Albrecht. Kanske det kan finnas en koppling till någon Habor?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-03-28, 09:07
Svar #6

Utloggad Tommy Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2023-12-06, 18:20
    • Visa profil
https://www.familysearch.org/search/search/index/record-search-advanced#searchTy pe=records&fed=true&collectionId=&advanced=true&givenName=&surname=klockare&even tType=any&eventLocation=borrby&eventYearFrom=&eventYearTo=&relationship=none&fil tered=false
 
 
Det var nog en felläsning, det är inte helt lätt att läsa i de här böckerna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna