ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Guttorm  (läst 661 gånger)

2003-11-18, 08:14
läst 661 gånger

Magdalena Larsson

Jag hade gärna viljat veta mer om namnet Guttorm som bl a förekommer i de medeltida leden för Svinhufvuds antavlor.

2003-11-18, 10:59
Svar #1

Kalle Thorsberg

Hej Margareta,
 
Kolla under Gudhtorm i SMP.
 
Vänliga hälsningar,
 
Kalle

2021-12-29, 18:22
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Otterbjörk nämner Guttorm R = ett namn som finns på runstenar. Nordiskt - Gudhormr (Gud + vördar).
Han anges att det finns både i Härjedalen och Bohuslän på 1700-talet.
Jag hittar Gutorm som nämndeman i Åkerbo härad, Östg, 1623.
Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Östergötlands län (E) EVIIAAAF:3 (1612-1623) (AID: v210003.b2790).
Vänligen,
Olle Elm

2021-12-29, 21:34
Svar #3

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Intressant är att om man söker på namnet i Riksarkivets födelsedatabas påträffas namnet endast i Hede pastorat (=västra Härjedalen)  https://sok.riksarkivet.se/fodelseregister?Fornamn=Guttorm&DatumFran=&DatumTill=&Fodelseort=&Forsamling=&Far_fornamn=&Far_efternamn=&Mor_fornamn=&Mor_efternamn=&Lan=&AvanceradSok=true

Om jag inte missminner mig innehåller databasen endast födda i Jämtlands och Gotlands län, samt ett antal församlingar i Ångermanland.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna