ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gunmund  (läst 1047 gånger)

2008-05-13, 13:54
läst 1047 gånger

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Jag har kommit till en ana som heter Gunmund Dahllöf i Järbo C:2 Dalsland.
Det verkar vanligt i detta område, men är det norskt eller typiskt i Dalsland?
Min första ana från Dalsland  
 
Hälsn. Eivor

2008-05-13, 22:01
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Om Du går till Sveriges medeltida personnamn på http://www.sofi.se/servlet/GetDoc?meta_id=1801 och söker under Gudhmund kan Du se att formen Gunmund förekommer där som en variant.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2008-05-13, 22:33
Svar #2

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej Olle,
 
Jag får inga träffar på någon variant av namnen, men då är det en variant av Gudmund.
Det var en svår sida att få grepp om (sofi)
Tack för hjälpen ändå.
 
Hälsn. Eivor

2008-05-14, 08:36
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kanske jag borde givet Dig bättre instruktioner; När Du tryckt på länken kommer Du till en sida, där det till höger under Innehåll finns en länk Ordboken A till Holmger. Om Du trycker där, får Du på sidan till vänster upp den digitala formen av artiklarna i Sveriges medeltida personnamn. Tryck på bokstaven G och läs igenom olika artiklar om Gudhmund och liknande former. Om man tar sig lite tid, är det spännande. Kom ihåg att beläggen här endast går till 1520, men att det i slutet av varje artikel kan fnnnas en sammanfattning som kan ge vinkar om senare användning.
Igår kollade jag endast Otterbjörk, Svenska förnamn. När jag nu kollar Modéer, Svenska personnamn, kan jag se att den senare har med formen Gunmund som exempel på namn på fvn. gunnr, guðr f. kamp, strid. Jag blir inte riktigt klok på om han här anger endast ordet gunnr för strid ...
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2008-05-14, 09:27
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Namnet Gudhmund (~Gudmund) har smekformen Gumme (jfr smeknamnsformer ss Karl - Kalle) . Detta namn är väldigt problematiskt i äldre källor då skrivarna ofta skrev det slarvigt och glömde förkortningstecken (sträck över m:et för att visa på en dubblering av bokstaven) - namnet Gumme kan alltså av oss moderna läsare tolkas som Gunne.  
Vidare har jag i bland annat Sunnerbo härad och 1500-talets jordeböcker sett att skrivarna skrev namnet Gud(h)mund som Gudmar/Gummar, troligen via att man uttalat namnet som Gudhmun -> Gudhman. Namnet Gudmar finns belagt som eget namn under medeltid, och den mest kände är väl heliga Birgittas make Ulf Gudmarsson.
Det kanske i detta sammanhang ska påpekas att ett förkortningstecken för dubbleringsbokstav som kan tolkas som ett d (en bokstavssläng uppåt) även användes under medeltiden - vilket gör tidigare namntolkningar i litteraturen svårhanterlig (exempelvis om det står Gudmar eller Gummar i källorna?). Forskningen kring de lokala namnformerna och förändringarna av användningen av Gudhmund - Gunmund - Gudmar är alltså inte riktigt klarlagda. Här finns alltså mer att göra för språkforskare.

2008-05-14, 11:15
Svar #5

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Tack Olle och Niclas,
 
Förkortningen fvn, vet jag tyvärr inte vad det betyder, Olle?
De Gunmund jag har är från tidigt 1700-tal i Dalsland - Järbo, och ibland är det accenter över u:et.
Har inte träffat på det i Bohuslän eller Västergötland tidigare.
 
Hälsningar Eivor

2008-05-14, 11:58
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
 fvn. = fornvästnordiska  

2008-05-14, 12:21
Svar #7

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Tack Anders,
 
Det skulle jag väl räknat ut  
 
Eivor

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna