ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Grubbe  (läst 826 gånger)

2004-05-13, 08:45
läst 826 gånger

Magdalena Larsson

Jag vill veta mer om förnamnet Grubbe som jag fann i Nyrapporterade förnamn: Grubbe oklart ursprung, förekom i Skåne (ex: Grubbe Jepsson, 1675-1710, i Ausås). [Anders Berg]
 
Finns fler belägg? Kallades han något annat, eller förekom andra stavningar? Har man funnit belägg i andra trakter?
 
Med vänliga hälsningar
Magdalena

2004-05-13, 13:46
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag har väl ett tiotal belägg av namnet, alla från nordvästra Skåne. Stavningen är ganska genomgående Grubbe.  
 
Namnet finns med i SMP (Sveriges Medeltida Personnamn). Tre namnbärare nämns, alla i Skåne. SMP täcker även de gamla danska landskapen. Det står inte vad namnet betyder, men det finns också som tillnamn. Det är väl tillnamnet som är ursprunget till den danska ättens namn, antar jag.

2004-05-13, 15:21
Svar #2

Magdalena Larsson

Helt kort: i de engelskspråkiga länderna menar man att bruket av Grubb/Grubbe som släktnamn där är urgammalt, och de utreder om den engelska släkten härstammar från Danmark (eller Tyskland)som det påstås där. I så fall är släktnamnet betydligt äldre - men det stämmer inte med danskt namnbruk, väl? Men jag vet inte hur det förhåller sig, annat än att de påstår så.

2004-05-13, 15:50
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Vi skulle behöva se vad DGP (Danmarks Gamle Personnavne) säger, men i brist på det hittar jag i Lind, Norsk-isländska personbinamn från medeltiden (Uppsala 1920-21), att Grubbe ska betyda 'person med grova och fårade anletsdrag'.

2004-05-13, 16:11
Svar #4

Magdalena Larsson

Jag ville inte skriva det men nu när du tar upp det så... En annan etymologisk tolkningsvariant som florerar på Grubbe är att det kommer av gubbe. Gubben i gropen är ett uttryck som jag har hört ofta, men kan inte uttala mig om sannolikheten.

2004-05-14, 10:17
Svar #5

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Fortsatt diskussion är flyttad till Ortnamn: Grubbe nu..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna