ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Greger / Gregers  (läst 449 gånger)

1999-05-24, 13:55
läst 449 gånger

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Som en parallell till det under namnet Tyr diskuterade förhållandet att ett vanligt namn Tyr härleddes ur patonymikonet Tyrsson, när det med några få remarkabla undantag var frågan om Tyres eller Töres, kan nämnas det under 1900-talet inte ovanliga namnet Greger. Det anses bygga på en misstolkning av patronymikonet Gregersson, härlett från Gregers (en medeltida kortform av Gregorius, som förekommer bl. a. hos Bjälboätten (den s.k. Folkungaätten), dess förgreningar, och hos med denna associerade personer. Det är mycket tveksant om personer med namnet Greger överhuvudtaget har existerat under medeltiden. Eventuellt kan en sammanblandning med en annan, senare inlånad kortform av Gregorius, nämligen Gregor, ha ägt rum.

2001-11-25, 01:25
Svar #1

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Jag har uppgift om en bonde Per Gregorsson i Sandby, Hagebyhöga socken. Per skall enligt arvingars uppgift 10/4 1665 ha förkommit i förra danske feijgd. Möjligen är han son till den Gregories i Sandby som nämns i Vadstenas tänkebok 1596-97 då han blivit bestulen. För att komma till frågan: hur vanligt var namnet Gregorius under 1500-talet? Är namnet ovanligt kan det ju underlätta identifieringen av denne Gregories.

2001-11-25, 11:12
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Martin Casterud,
Har under hösten studerat rullor över ryttare i Östgöta kav rgt för tiden 1630-1645. Om jag inte helt missminner mig, förekommer namnet Gregorius i dessa rullor, troligen på någon rusthållare, men jag är osäker. Namnet är så ovanligt att jag reagerade på det. Rullorna finns att låna på fische i serien Rullor - 1723.  
I Od?n finner jag Johannes Georgii (i namnreistregistret Gregorii (sic!), f i Vadstena, Stud i Upps. 1614, sed i Wittenberg. (Inga andra uppgifter).
Kanske jag med Otterbjörk kan tillägga, till det Carl-Fredrik skriver ovan, att namnet under 1500-talet drogs samman till Gre(e)rs och Grels. Det är väl bäst att hålla ögonen öppna för den varianten också. T ex finns vid Östgöta landsregemente 1622 en fänrik (ljtn 1624) Samuel Grelsson.
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna