ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gonzaga  (läst 1247 gånger)

2011-01-08, 22:44
läst 1247 gånger

Utloggad Eva Ramstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2022-01-13, 23:34
    • Visa profil
Hej!
 
Min morfar hade en syster, född 1905, som döptes till Naemi Bernhardina Gonzaga. Jag har aldrig tidigare hört eller sett namnet Gonzaga. Någon som känner till eller vet något om det namnet?
 
Vänliga hälsningar
Eva

2011-01-09, 09:14
Svar #1

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Gonzaga var under renässansen en mycket rik furstesläkt från Mantua i Italien. Någon har stött på namnet och tyckt att det var ett lämpligt förnamn för en flicka. I Sveriges dödbok 1901 - 2009 finns 8 kvinnor med detta namn.

2011-01-09, 11:42
Svar #2

Utloggad Eva Ramstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2022-01-13, 23:34
    • Visa profil
Stort tack Per! Min morfar var matros och hade kanske stött på namnet under någon av sina färder!
 
Vänliga hälsningar
Eva

2011-01-09, 12:44
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Detta fenomen har jag också undersökt, och mitt eget efternamn (Gunshaga) är en försvenskning av just det spansk-italienska Gonzaga (ett namn som finns ingift i min egen släkt som efternamn, genom att en skånsk handlande vid namn Persson reste till Brasilien och fick en son som bytte efternamn till Gonzaga när han studerade medicin i Lund). Jag undrade om det kanske fanns tidigare Gonzaga i Sverige och letade lite i folkräkningarna, men de fall där namnet Gonzaga registrerats som efternamn visade sig vara felregistreringar, och i samtliga fall rör det sig om kvinnliga förnamn (från lite högre samhällsskikt, bl.a. en prästdotter).
 
Som Per säger, antagligen har dessa flickor fått namnet Gonzaga efter den berömda släkten, och just ord med ändelsen -a (åtminstone på latin) har ju i regel feminin form. Jag läste någonstans att namnet Gonzaga går att härleda ur det spanska mansnamnet Gonzalo (jfr. efternamnet Gonzales), men då låter ju Gonzaga aningen bättre på en flicka än Gonzalo.
 
Mvh, Markus
 
(Meddelandet ändrat av lars_markus 2011-01-09 12:46)
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-01-09, 17:39
Svar #4

Utloggad Eva Ramstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2022-01-13, 23:34
    • Visa profil
Hej Markus!
 
Tack för ytterligare fakta o synpunkter på namnet!
 
Mvh/Eva

2011-01-15, 13:11
Svar #5

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Jag råkade se att Emilia Galotti av G. E. Lessing (hade premiär 1772 enligt Wikipedia) spelas på Stockholms stadsteater. Där förekommer en furste Hettore Gonzaga.
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2012-12-25, 22:44
Svar #6

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Ett tidigt bidrag till namnet Gonzaga - varifrån inspirationen eller kopplingen till huset Gonzaga kom vet jag inte:
 
Margaretha Catharina Gonzaga, född 5 september 1844 i Långnäs, Ölme socken, Värmland, dotter till handlanden Pehr Fredrik Berg och Anna Christina Widlund. Handlarparet verkar gå in som ståndspersoner, faddrarna är patron N. Pehrsson och fru A C Eld på Qväggen, hr Lars Jacob Berg och dess Fru Johanna Sophia Wernberg från Stockholm, Mamsell A. N. Eld på Qväggen och Fabriquer Wennerquist i Christinæhamn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna