ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gjord  (läst 935 gånger)

2009-06-23, 12:56
läst 935 gånger

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det finns flera former av detta namn som nämns under Djur.
Gjord, Gjurd, Giordh, Gjohl, Giol, Giöl, Gjöl , Gjur, Jurd och Gorder.
 
Under den latiniserade formen Giurdo skriver Olle Elm:
Sannolikt är Giurdo en latinisering av namnet Gjurd vilken är en sidoform till Gjord, vilket i sin tur är en yngre form av det fornsvenska Gyrdh(er), vilket i sin tur är en sammandragning av ett äldre Guðfrið och motsv. tyskans Gottfrid. (Källa: Otterbjörk)  
 
Men hur ska man normera detta namn som nämns Giord i kyrkoböckerna i Eksjö, men även Diur i andra längder, som mantalslängder?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-06-23, 16:02
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Stefan,
Om Du studerar namnet i Sveriges medeltida personnamn http://www.sofi.se/servlet/GetDoc?meta_id=1801 visar det sig att namnformerna möjligen är ändå fler.
När Du frågar om normering av detta namn, skulle jag som normering välja den vanligaste varianten för trakten och anteckna den skriva formen i anmärkningar när jag registrerar. Bland mina blekingska förfäder skulle jag skriva Djur och bland mina småländska Gjord, väl medveten om att Djur är en stadig form i Blerkinge och att Gjord uttalades Giol med tjockt l i mina hemtrakter;
[color=119911]Dä blir ju samma ol söm dä vanliga för själva jola, en sätter potätera i.[/color]
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-06-24, 09:41
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Haha! Tack Olle!  
Tyvärr får jag inte länken att fungera, men på http://www.sofi.se/1801 hittade jag det! Väldigt många namnformer och ännu fler belägg!  
 
Intressant att filen går att spara till sin egen dator men inte att kopiera!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna