ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gisli  (läst 590 gånger)

2004-11-02, 17:28
läst 590 gånger

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Gisli Andersdotter?
 
Skepplanda (P) C:1, s 25, moder till Andor, f. 1696-04-04:
 

 
Heter det Gisli? Om ja: Till vilket kvinnligt(!) namn är det en variation? I Namnlistan hittade jag ingenting; i SMP finns det Gislögh men inte formen Gisli. Tyska namnet Gisela, - det har jag svårt att föreställa mig, även om min första kärlek (för 50 år) hette sådär.
 
Walter

2004-11-04, 21:17
Svar #1

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Vid nästa födelsen i familjen ser det ut som Girsti, - tycker jag. Men för denna variation hittade jag inte heller några lärda informationer.
 

 
Walter

2004-11-05, 09:12
Svar #2

Inga Ellsäter

Gisli är ett ett mansnamn som används på Island idag. Det blir Gislason och Gisladottir som efternamn på Island. Om det nu är det som står.

2004-11-05, 09:46
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Kan det vara ett C och ett h i stället för ett G? Chirsti.

2004-11-05, 12:15
Svar #4

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Under tiden har jag träffat på den tredje födelsen i denna familj. Då heter modern Gisle. Prästen verkar inte heller ha varit säker om det här namnet!  
 
Jag har kollat också en hel del Gunnar och Gunnur och Guntorp; också några Christoffer; därefter tror jag inte att det finns en alternativ till att läsa Gi...
 
Och Inga, på bilden är det avklippt, men hon är faktiskt uppförd som moder vid en födelse och kallas Anders dotter. Så om Gisli är ett mansnamn på Island .....
 
Men kanske får vi hjälp igen från Norge eller Bohuslän.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna