ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gereka  (läst 648 gånger)

2003-11-17, 11:37
läst 648 gånger

Magdalena Larsson

Jag härstammar från Svinhufvuds anmoder Ingeborg Gerekadotter, men har inte funnit någon uppgift om hennes föräldrar. Varifrån kommer namnet Gereka? Hur vanligt namn var det? Är namnet besläktat med Greger?

2003-11-17, 15:00
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Antar att namnet är ett mansnamn men att det i Gerekadotter står i en viss form - om det nu är rätt angivet från källan. I SMP finns en artikel ang Gerike som troligen är intressant.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-11-17, 16:07
Svar #2

Magdalena Larsson

Tack Olle!
Det verkar jätteintressant, men inget man benar ut på en kvart direkt. De flesta anger namnformen Ingeborg Gerekeradotter som hustru till Guttorm Ingemarssson (se 496984  i Max von Sydows antavla här på Rötter t ex).  
 
Jag har inte lusläst artikeln i SMP än, men jag finner bara den ene maken, 1391 15/6 h:u Ingeborgh
Gereko dotter (DDal suppl. s. 3) får av D?ghnar Dr?ghe morgongåva i bl.a. Dingtuna sn, Vsm. (Sökfunktionen för Acrobat verkar inte fungera i artikeln)
 
Mvh
Magdalena Larsson

2003-11-17, 21:59
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Magdalena,
Jag sökte i artikeln på Dr?ghe - med hjälp av Kikaren i Acrobat - som är sökinstrumentet. Det fungerade.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-11-18, 05:15
Svar #4

Magdalena Larsson

Hej Olle!
Är SMP verkligen komplett? Det finns ingen Ingeborg Gerekadotter gift med någon annan än denne Dr?ghe.
 
Man får tydligen ingen träff på kursiverade ord.
 
Mvh
Magdalena

2003-11-18, 11:37
Svar #5

Kalle Thorsberg

Hej Magdalena,
 
Sist i varje SMP-fil finns ett tecken som förklarar hur komplett den publicerade genomgången är.
?  fullständig redovisning både av personer och belägg;
 
?  fullständig redovisning av personer men urval av belägg;
 
?  urval i redovisningen av såväl personer som belägg.
 
Kolla på SMPs hemsida under Särskilda förklaringar.
 
K

2003-11-18, 12:17
Svar #6

Magdalena Larsson

Tack Kalle!
Jag hann skicka in ett annat inlägg under medeltiden innan jag såg ditt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna