ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Felle  (läst 2182 gånger)

2002-11-22, 21:43
läst 2182 gånger

Utloggad Birgitta Björnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2008-11-15, 17:42
    • Visa profil
Har hittat detta förnamn på 1700-talet i Slätthög.
Vill gärna veta mer om ursprung mm til detta förnamn.
MVH
Birgitta Björnberg

2002-11-22, 22:20
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Birgitta Björnberg,
Namnet Felle finns med i Sveriges medeltida personnamn. Sidan fungerar inte just nu, men brukar vara en pålitlig källa för härledning av namn.
Otterbjörk, Svenska förnamn, har - vad jag kan se - inte med namnet.
Kan Du ge exempel på individer med namnet?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2002-11-22, 23:00
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Här kommer en direktlänk till SOFI:s dokument om F?lle (klicka på länken). Namnet finns främst i Småland, men tycks vara mycket ovanligt.

2002-11-23, 17:03
Svar #3

Utloggad Birgitta Björnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2008-11-15, 17:42
    • Visa profil
Hej Olle!
Här kommer mitt exempel på person med detta , tydligen, ovanliga förnamn:
Felle Danielsson d 1811 i Slätthög, Kronoberg.
MVH
Birgitta Björnberg

2002-11-24, 08:37
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Anders - tack för Din hjälp. Beläggen är väldigt tidiga. Har Du någon litteratur som täcker tiden efter 1520 - det år som jag tror SOFI räknar som medeltidens slut. Frågan är om det finns belägg under 1600-talet?
 
Birgitta den Daniel Fellesson f 1779, som Du beskriver för ju släktkedjan bakåt. Är hans far känd?
 
F ö kan konstateras att namnet Felle förekommer i det till släktnamn omgjorda patronymikonet Fellesson även idag. På Gula sidorna/privatpersoner finns 4 personer/familjer i Karlstad, 5 personer/familjer i Växjö/Moheda, 1 i Rydaholm samt 1 person i Södertälje. Frågan är om dessa är släkt med varandra?
I Familysearch finner jag några Fellesson/dtr på 1800-talet med hemvist i Kronobergs län samt 1 i Rydaholm.
Om Sam eller någon annan med kunskap läser detta; Finns namnet Felle i Sverige av idag?
 
Kanske bör det nämnas att Felle idag troligtvis används som smeknamn för Felix respektive familjenamn på Fell; Ex vis Fellström - typ, Öh, kom igen nu Felle ....  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2002-11-24, 16:49
Svar #5

Utloggad Birgitta Björnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2008-11-15, 17:42
    • Visa profil
Felle Danielsson d 1738 och d 1811 i Slätthög, Kronoberg är far till Daniel Felleson f 1779.
Jag har även fått kontakt med en annan forskare på denna släkt.
Tack för alla intressanta upplysningar ang namnet Felle. Ser med spänning an, om framtida uppgifter!
MVH
Birgitta Björnberg

2002-11-24, 16:49
Svar #6

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Olle!
 
I dag finns det två personer i Sverige med förnamnet Felle. Troligtvis har en av dessa personer kommit till Sverige efter 1970, men före 1998.
Båda är boende i norra Sverige och födda i början av 1950-talet resp 1990-talet.
 
Det finns inte mer än tre Felle i något annat nordiskt land.
 
Namnet är vanligt i Holland.
 
MVH
 
Sam Blixt

2002-11-24, 22:58
Svar #7

Utloggad Lennart Fag

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2016-02-13, 21:19
    • Visa profil
Hej alla Felle-intresserade!
Är själv ättling till en Felle Nilsson, född omkr 1687 i Mistelås i Kronobergs län. Förutom den Felle Danielsson som Birgitta hittat finns det också en Felle Karlsson f. 1755 och en Felle Andersson f.1805 båda i Mistelås. Min farmors syster gifte sig med Anders Johan Fellesson, född 1866 i Mistelås och vars far angetts som Felle Johannesson f. 1826. Eftersom namnen Felle/Fellesson geografiskt är mycket begränsade till Mistelås och omkringliggande socknar , kan jag tänka mig att de flesta av dem är släkt, men har ännu inga belägg för detta. En sökning i DISBYT på Fellesson ger 40 träffar på minst 14 personer som alla kommer från Mistelås med omnejd. Jag kommer att forska vidare och återkommer när jag kommit fram till något.
MVH Lennart

2002-11-25, 18:20
Svar #8

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Olle!
 
I dag fick jag svar på en fråga till Nationalencyklopedin.
Agnita Ekman, ämnesredaktör svarade att Felle är pluralform för tyska Fell, som betyder djurskinn, o liknande synonymer.
 
I dag hittade jag dessutom förnamnet Felle i Sjuhults Norregård, Mistelås, Kronobergs län.
Jag bifogar en bild från Genline på noteringen i husförhörslängden för denne hemmansägare Felle Andersson.
AI:5, Mistelås, sid. 46.
 

 
MVH
 
Sam

2002-11-26, 07:43
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Namnet finns ej med i Släktforskarförbundets namnlista.
Vänligen,
Olle Elm

2002-11-26, 19:10
Svar #10

Eva Leksell

Kan Felle vara samma namn som det danska Falle (eller Fall)? På 1700-talet och kanske tidigare var det namnet nog inte helt ovanligt i Sönderjylland i alla fall. Jag har fått uppfattningen att Falle kan vara en dansk variant av Valentin (som på tyska bör uttalas Falentin, jfr Faltin som svenskt förnamn).

2002-11-26, 20:04
Svar #11

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Namnet Felle/Fälle förekommer i första halvan av 1600-talet hos följande personer i Allbo härad:
 
*Felle i Enganäs, Aringsås sn  nämnd 1613
 
*Felle Carlsson i Villarp, Mistelås sn , utskriven till knekt på 1620-talet, senare ryttare; gift därefter med Gertrud Månsdotter (dtr t Måns i Gropana). Felle son till Carl Månsson i Villarp ohh Gyrit och hade stor släkt i Mistelås-trakten.
 
*Felle Jonsson , först bonde i Ör by, Ör sn på 1620-talet, sedan i Ryd, Moheda sn , son till Jon Svart. Felle Jonsson gift med Elin Bengtsdotter, dtr t Bengt i Sånnestorp, Ör sn ohh Ingeborg Nilsdtr.
 
Det är anmärkningsvärt att det redan tidigt fanns en Anders Fällesson (gift med frälsekvinnan Cecilia Björnsdotter, dtr t Björn Dadda ohh Margareta Håkansdotter [Trolle]) i Aringsås, Allbo härad. År 1413 hade han och hustrun förvärvat två gårdar i Alvesta by, Aringsås sn. Frälsefödda hustrun Cecilia hade dessutom fått ärva gods i Blädinge och i Alvesta. Det anges att Cecilias morfars brorsons son frälsemannen Birger Trolle ska ha ärvt henne och att det senare återfinns gods såväl i Blädinge by som Alvesta by i Arvid Trolles jordebok omkr. 1500. Cecilia uppges då inte ha efterlämnat några barn. Detta sistnämnda påstående är värt att kolla upp eftersom det fanns många gårdar i de båda byarna och slutsatsen kanske är förhastad? Frälsesläkten Trolle kanske helt enkelt löste ut Cecilias gårdar ifrån henne o hennes barn, ty hennes make uppbar troligen inget frälse.
I alla fall så är det intressant att notera att namnet Fälle, då i ett patronymikon, förekommer redan 1413 i samma trakt som senare namnbärare.
 
mvh Niclas Rosenbalck

2003-10-19, 14:45
Svar #12

Matz Jacobsson (Dis00349)

Jag har just avslutat läsningen av senaste nummer av Släkt och Hävd (Nr 1 . 2003). I en artikel av Kaj Janzon: En sparre med något krams därunder hittar jag följande: -- gällde jord i ovannämnda  
Hjälmaryd, där Jöns bytte bort sina gods med undantag för en gård som hans bror Felle köpt av Knut Bengtsson (sparre över blad).
Av en släkttavla i artikeln drar jag slutsatsen att bröderna levde på 1300-talet.
Mvh Matz

2003-10-20, 13:09
Svar #13

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Hej Matz, Din slutsats är alldeles riktig. Felle Abjörnsson är omnämnd levande 1341 och 1373. Det sista omnämnandet finns tack vare Jan Öberg med bland SMP:s fåtaliga (fyra belägg före år 1500) medeltidsbelägg för namnet [SMP II sp 138]. Omnämnandet från 1341, som endast är bevarat i avskrifter av varierande kvalitet är numera tryckt i H. Gillingstam, Brev ur askan (Stockholm 1996) s 92 f.
 
Jan Öberg har, med namnets ovanlighet som grund, på ett mycket försiktigt sätt antytt möjligheten att den byaman Felle i Skänninge som omnämns 1375 kan vara identisk med Felle Abjörnsson [Två urkunder ur Lars Sparres kopiebok B 15, Riksarkivet, Meddelanden från Svenska Riksarkivet för åren 1962-66 (Stockholm 1968) s 122]. I den nämnda SoH-artikeln presenterar jag ytterligare källstöd för antagandet, och är följaktligen något mindre försiktig: om det inte är samma person, så är det åtminstone två nära släktingar. De två återstående beläggen i SMP avser såvitt jag förstår båda den ovan av Niclas nämnda Anders Fellesson. Till denna beläggssamling bör även läggas den Kristina Fellesdotter som i SMP placerats under namnet F?lagh, och som jag i min artikel antagit vara dotter till Felle Abjörnsson.
 
Själva namnet Felle kan möjligen, enligt de kvalificerade språkvetare jag delar våningsplanet med på min arbetsplats, vara en kortform till just detta fornsvenska F?lagh (gemenskap, bolag, gemensamt bo) och alltså samma ord som engelskans fellow. Detta ord skulle t o m kunna vara ett exempel på fornnordiska låneord i engelskan.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2003-10-20, 16:15
Svar #14

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lönnerholm nämner i sin bok Linderås och Adelövs, två socknar i Holaveden (sid 68) en i 1539 års jb angiven ffalle i Rösmark (Råsmark, Linderås sn, N Vedbo härad, min anm). Lönnerholm var ortnamnsforskare men har möjligen också rapporterat ovanliga personnamn ....
 
Kan det handla om samma ovanliga namn och ha varit svårläst eller skrivits på annat sätt?
Ser att just skrivningen Ffelle finns i SMP.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-10-21, 15:01
Svar #15

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Hej Olle, Tyvärr finns i DMS arkiv inga tidigare jordeboksexcerpter än 1542 över Linderås sn. Enligt den [SmH 1542:6] hette kyrkolandbon i Råssmark då Jon Faresson (Ffaresson).
 
Excerpisten är okänd för mig och då jag inte sett originalet själv vågar jag inte mig på att ha någon bestämd åsikt om vad det kan stå där. Det verkar dock sannolikt att Jon är en son till ovannämnde Ffalle. Dubbeltecknat f har jag sett i ortnamn tidigare. Det har ingen språklig funktion såvitt jag förstår, utan är mer av en skrivarnyck: en grafisk grej, som någon språkvetare uttryckte det. Det är alltså ingen skillnad på Fale och Ffale, utan båda skrivningarna kan utan vidare åsyfta samma person. Kan inte minnas att jag sett det i personnamn tidigare, men säker är jag inte.
 
Det namn jag först kommer att tänka på är Fardhe [SMP II sp 11] som ju även förekommer i formen Fale. Jag återkommer i frågan när jag tittat på originalet.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2003-10-21, 15:39
Svar #16

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Kaj,
Tack för svar! Har Sigurd Pira, Norra Vedbo härad 1542. Om jag inte missminner mig skriver Käthe Bååth i Öde sedan stora döden var. att Piras styrka låg i excerpiering. Det får jag väl tro på.
I ovan nämnda bok sid 41, skriver Pira under Vadstena kyrkas gods, Råsmark (Rösmarck -  Jonn Farsson). På sid 71 skriver han om de s. k. -son-namnen och nämner bland dem Farsson (av Fader) 1. Det betyder att han vid genomgången av Norra Vedbo härad 1542 endast fann namnet i ett patronymikon och då endast en gång. Som förnamn fann han 0 st.
Det ser väl ut som om Lönnerholms ffalle kan vara en felläsning, men jag håller ögonen öppna när jag vandrar bakåt i luntorna.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna