ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ryttare & Hästjägare  (läst 792 gånger)

2001-03-22, 12:11
läst 792 gånger

Ingrid Wikberg

På min fars sida finns följande förfäder som jag undrar över;
Olof Brodd f.1794-04-21 Hästjägare nr 53,Ö-sund
hans far:
Mickael Byström f.1752-12-23 Ryttare, Marieby
hans far:
Jonas Hollsten f.? Ryttare,Kyrkobordet,Marieby
 
Undrar lite över vilka dessa män var och vad som menas med Ryttare och vad de gjorde samt  
vem Hästjägarn nr 53 var: en militär?
 
Olof Brodds' son hette
Paulus Olofsson f. 1827-02-18 i Östersund men blev torpare Bergbyn 1 och gifte sig med en bergsflicka Brita Halvarsd:r f 1831-06-14 och de två var min farfars farföräldrar.

2001-03-22, 22:12
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:03
    • Visa profil
HÄSTJÄGARE
BETYDELSE:  
BRUK: mil.
särsk.  
BETYDELSE: i uttr. Jämtlands hästjägarskvadron, benämning på äldre kavallerienhet(er) i Jämtland, 1834 utvidgad(e) o. övergående i JÄmtlands hästjägarkår. Hofcal. 1821, s. 160 KrigVAT 1834, s. 463.
En i Norrbotten såsom nödvändig ansedd hästjägareskvadron. RiksdRev Statsv. 1903, s. 208.
 
RYTTARE:
BETYDELSE: Soldat (befälsperson l., vanl., menig man) tillhörande beridet truppslag, krigsman till häst; jfr KAVALLERIST; äv. dels i pl., sammanfattande, dels (ngn gg) i sg., koll.: rytteri, rytteristyrka o. d.; företrädesvis i fråga om ä. förh., särsk. sv. förhållanden före o. under indelningsvärkets tid; jfr 1 samt RIDA, v.4.  
 
Allt enligt SAOB
 
Mvh Bo Berndtsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna