ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dines / Dionysius / Dynis / Dynitz  (läst 2026 gånger)

1999-10-15, 19:25
läst 2026 gånger

Inge Örnblom

Hej!
En anfader till mig hette Dynitz Matson Stormlod och jag undrar om någon vet varifrån namnet kommer ifrån, kan det vara utländskt?
Mvh / Inge Örnblom

1999-10-16, 16:52
Svar #1

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt
Jag gissar att det är en variant av Dionysius som ibland förekommer i formen Dines.

1999-11-23, 11:08
Svar #2

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Om namnet kommer från ett annat förnamn, verkar Olles gissning sannolik.  
Det finns ett tyskt efternamn (Dönitz), som är nästan identiskt, men efternamnsursprung är förstås knappast möjligt.
 
Heikki Särkkä

2002-10-05, 19:07
Svar #3

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Namnet Dynis (Tynis) förekommer i Tornedalen på 16- och 1700-talen. Den förste kände bäraren av det är Dynis Nilsson i Kainuunkylä (omnämnd 1555-1616), husbonde på Tyni gård i Kainuunkylä, som antagligen har fått sitt namn efter honom. Dynis Nilssons kusins sonsons son, Dynis Olofsson Lovikka (1682-17/10 1741) var husbonde på den gård i Lovikka som efter honom kallats Tyni (men även kallas Esko efter hans sonson Esaias Olofsson Tyni). Den ovannämnde Dynis Mattson Harju-Stormlod var son till Mats Nilsson Harju och Dynis Olofsson Lovikkas dotter Brita, och torde således ha varit uppkallad efter sin morfar.
 
Namnet Dynis verkar enbart förekomma bland släkter som har anknytning till tornedalssläkten Olkkuri-Lovikka, som ovannämnda personer tillhörde; en släkt som enligt vad det hävdats är av tyskt ursprung.  
 
Enligt genealogen dr. Erik Wahlberg skall Dynis/Tynis vara en finsk form av det tyska namnet Tönnies/Th?ns, en form av namnet Antonius. Något som motsäger detta är dock att en son til Mickel Dynisson Ajo (1693-2/5 1781) i Kainuunkylä, vilken i sin tur var son till Dynis Olofsson Lovikka, i födelseboken kallas just Dionysios.  
 
Idag förekommer namnet Tyyne som kvinnonamn i Finland.
 
Erik Kuoksu

2002-10-05, 19:11
Svar #4

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Rättelse: Dynis Olofsson Lovikka var inte född 1682, och avled inte 1741, det gjorde istället sonen Olof Dynisson Lovikka. Dynis Lovikka omnämnd i mantalslängderna 1690-1713

2002-10-05, 23:04
Svar #5

Kirsti Ervola

Hej, lite mera om namnet Tyni:
Tyni, Tynimys är folkliga varianter av helgonnamnet St Antonius, kända i Finland sedan medeltiden. Namnet är alltså inte bunden till någon enstaka släkt; det träffas i psalmboksalmanackan 1652. Motsvarande estniska former är T?nn, T?nis; tyska Toni, Tönnies; engelska Tony, osv.
Då St Antonius ansågs vara patronus till svin, träffas namnet Tyni i odstäv och trollformel som är förknippade med svinskötsel.  Helgonets minnesdag var 17.1.
 
Finska kvinnonamn Tyyni,Tyyne är av mycket senare datum och betyder ”lung”, härrör alltså inte från helgonnamnet Antonius.
 
Källor:  
Kustaa Vilkuna: Etunimet (Förnamn), Otava 2001 (1976), ISBN 951-1-15135-5
Kustaa Vilkuna: Vuotuinen ajantieto (Den årliga tideräkningen), Otava 1973 (1950), ISBN 951-1-01041-7
 
Mvh Kirsti Ervola

2013-06-13, 07:30
Svar #6

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 19:06
    • Visa profil
Eftersom Dionysius finns under denna rubrik så skriver jag det här:
Jag har av en händelse stött på en Dionysius Laurentius i födelseboken, födsel nr 17 1723 den 20 mars i Stora Malm, Södermanland. Han var son till en inspektor. Jag är mig veterligen inte släkt med honom, utan snubblade bara över namnet när jag letade efter barn födda till vissa par i Stora Malm. Namnet torde ha varit föräldrarnas val, dvs Laurentius är nog inte prästens försök att få Lars att verka finare då Lars förekommer på annat håll i längden.
 
Namnet Dionysius förekommer i Bibeln i Apostlagärningarna 17:34 där han är en (troligen framstående) medlem av Aeropagen i Aten som sluter sig till de kristnas skara efter att Aposteln Paulus har hållit ett tal inför dem.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna