ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Detlof / Detlow  (läst 2062 gånger)

2002-05-30, 13:14
läst 2062 gånger

Per Olson

Detlof/Detlow, varför heter jag det?
 
Ett av mina förnamn är Detlow. Nu när jag har börjat att släktforska har jag insett att faderslinjen har hetat Detlow/Detlof sen flera generationer tillbaka. Det kom in i mitten av 1800-talet.  
Kan någon historian kring förnamnet Detlof/Detlow och om det finns en förklaring till varför det plötsligt kom in i min släkt? Var det ett namn på modet då?  
I SCB's databas finner jag runt totalt hundra män som heter Detlof med varierande stavning idag.
Vi härstammar så långt tillbaka alla i Eskilstunatrakten eller i vart fall sörmland.

2002-05-30, 20:29
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Per!
Själva namnet har Tyskt ursprung. Varför det kommer in i just din släkt är svårt att svara på utan att känna till dina anor. Jag vet att en del som heter Detlof har sitt namn på grund av att anfäder arbetat på Bredsjö bruk i Hjulsjö (T). Bruket ägdes från slutet av 1700-talet av familjen Heike/Heikensköld. Den förste Heike på Svensk mark hette just Detlof, och namnet finns med genom generationerna i släkten. Det var inte  ovanligt att bruksfolk döpte sina pojkar till Detlof vid Bredsjö, efter brukspatronen.
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2002-05-31, 12:31
Svar #2

Utloggad Gunilla Didriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2015-07-25, 22:02
    • Visa profil
Hej Per.
Jag håller till fullo med Brattström ang. namnet Detlof. Det finns på 1700 och 1800-talet många Detlof i Ramsbergs förs.(T) Fam.Heijke ägde och bodde på Gammelbo Gård.
 
Gumilla D.

2002-05-31, 15:29
Svar #3

Per Olson

Hej Sven-Ove och Gunilla ...
 
... och tack för hjälpen.
 
Ska kontrollera potentiella arbetsgivare och hövdingar i närheten av mina förfäder.  
Kanske kommer man i närheten av Heike/Heikensköld. Till Västmanland(är det T?) är det ju inte så långt.  
Tack än en gång.
 
Per

2004-04-27, 16:19
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Är namnet Detlof vanligt förekommande på Gotland?
 
Hittade denna notis:
DETLOF PERSSON (1711)
Visby stfs vigdes 1711-11-12 Salpetersjudaren Detlof Pehrsson med Pigan Maria Thomasdotter
 
Jämför diskussionen som förs under Resande (tattare): Detlofsson.

2014-06-14, 09:38
Svar #5

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:33
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Ja Niclas, namnet Detlof är vanligt förekommande på Gotland!  
 
Det beror sannolikt på den tyska influensen som förstås är mycket stark där genom historien.
 
(Meddelandet ändrat av simson 2014-06-14 09:40)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna