ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Demar  (läst 1031 gånger)

2002-09-30, 19:22
läst 1031 gånger

Utloggad Bengt Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 207
  • Senast inloggad: 2011-09-09, 09:30
    • Visa profil
Jag har detta udda namn gemensamt med min far. Vad betyder det, och var kommer det ifrån?

2002-09-30, 23:49
Svar #1

Eivor Andersson (Majken)

I Naverstad, på gården  SÄM, fanns en kvinna med namnet de Mar?. Hon hette Christina de Mar? och var gift med Ingel Augustin. Tiden är början av 1700-talet.
Namnet kan ha gått i släkten, om du har anknytning till Bohuslän?
Vänliga hälsningar - Eivor -.

2002-10-01, 21:10
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil
Hej Bengt,  
eftersom du inte fått något säkert svar kan jag väl bidra med några osäkra funderingar.
 
Men först fakta: enligt SCB finns i Sverige i dag elva män som heter Demar, två av dem tilltalas så. Det finns fyra kvinnor som heter Dema, för samtliga är det tilltalsnamnet.  
 
Det fanns i Sparta cirka 490 f Kr en kung som hette Demaratos - kan det vara han som spökar? Vet inte vad namnet betyder, men första delen kan väl härledas till grekiska demos = land; folk.  
 
Det första jag kom att tänka på var annars Valdemar, men jag är högst tveksam till att Demar skulle vara en förkortning av det namnet. Valdemar är den nordiska formen av ryska Vladimir som betyder ”världens härskare” (mir = värld, vlad inleder ord som betyder äga, besitta, behärska, ägande, egendom, ägare, innehavare).
 
På Balkan, inom serbokroatiska språkområdet, finns mansnamnet Damir och kvinnonamnet Damira. Enligt min bosniska väninna kan de nog inte härledas till Vladimir, som även det är ett vanligt namn där. Hon tror snarare på grekiskt eller turkiskt ursprung.
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna