ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Debora  (läst 2093 gånger)

2001-01-01, 11:47
läst 2093 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Debora finns ej nämnd i namnlistan. En Debora, hustru till Pedher Stryff i Bråneryd, Hakarps sn, nämns i 1643 års mantalslängd. (Pedher Stryff kan väl vara släkt till mantalskommissarie Caspar Str?we i Läxarp, gift med Anna Petersdotter (Dubb), dotter till kh i Hakarp 1619-58  Petrus Nicolai Dubb och Ingeborg Håkansdotter.)
Vänligen,
Olle Elm

2001-01-01, 13:40
Svar #1

Lotta Johansson (Lotta)

Hej Olle!
 
Caspar har en syster Debora. Följande finns i Tveta härads dombok, 1659 10 oktober:
 
Klagade Michael Windelo över hustru Debora uti Rosendal som honom hade försålt en häst den honom fri och färdig lovat, men annat befunnit i det han haver varit galleskankat(?), till vilket Casper Stryff, fullmäktig på sin systers vägnar icke nekar, varföre hustru Debora efter sin obligations innehåll betale Windeloo sine utlagde sju riksdaler.
 
Mvh//
Lotta

2001-01-01, 14:32
Svar #2

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Olle!
 
Debora är inte så ovanligt, det förekommer faktiskt 32 gånger som dopnamn (dvs födda barn) i PLF's databas, första gången 1750.
 
I Alla svenskars förnamn förekommer det 545 gånger, där är det vanligast omkring 1932, medan varianten Deborah är vanligast omkring 1990. Denna variant förekommer 257 gånger på förnamnsskivan.
 
I SCB's databas, november 2000, finns det 546 kvinnor med förnamnet Debora, varav 139 har det som tilltalsnamn/förstanamn.
 
MVH/Sam Blixt/PLF/Oskarshamn
 
Gott Nytt År!

2001-01-01, 15:16
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Lotta, kanske det här trots allt handlar om samma individ - Debora? Hur var det nu med benämnandet av svägerskor ex vis? Kanske någon mera kunnig än jag, kan hjälpa till.
 
Hej Sam, jo - jag vet att Debora inte är så ovanligt, men det är precis som Du påpekar först senare som det blir vanligare. Dock har Bo Lindwall i sin här i Rötter publicerade födelsebok för Kisa, uppmärksammat Debora Jonsdotter i Orrekullen, Kisa sn, vilken nämns som barnaföderska första gången 1725 21/7, då hon får barn med sin man Anders Månsson. Jag känner ej till Debora Jonsdotters ursprung - det var några år sedan jag sysslade med Kisa. Jag kan dock säga att namnet inte förekommer i Kisa kyrkoräkenskaper 1606-1696 vilka innehåller 6 833 poster med personuppgifter. Själv tror jag det är ett namn som inkommit med utländska tjänstemän i ex vis - i ovanstående fall - Visingsborgs grevskap. Tog upp det till diskussion då jag tycker det är intressant med dessa namn som är lite mer ovanliga.
Vänligen,
Olle Elm

2001-01-01, 15:54
Svar #4

Lotta Johansson (Lotta)

Olle, kan Debora och Casper möjligen vara barn till Peder och Debora?
I Jönköpings historia, del II, står lite om släkten Struve (och ett antal stavningar till). Dom kommer från Tyskland, Schmalkalden.
Baltzar Stryfwe i Bråneryd är bror till Casper enligt domböckerna, och blev adlad Lejonsten. I Jönköpings historia verkar det lite osäkert om Baltzar var son till Peder eller Hans Struve. Det står att enligt Anrep skulle Baltzar vara son till Hans.  
 
Det står vidare i boken att Peter Struve 1636 av regeringen blir befriad för den möda och arbete som han med vantmakeriet i Jönköping upprättande och fortdrivande för detta utstått haver, jämväl för hans höga ålder. Om han var gammal 1636 är det väl mer troligt att Debora som nämns i Tveta 1659 är en dotter?
 
Mvh//
Lotta

2001-01-01, 19:06
Svar #5

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Olle, Lotta och Sam
 
Jag vill kasta in ytterligare ett par Deboror i diskussionen. I Torpa socken föddes 1732 Debora Catharina Fahnehielm på Näs, dotter till Carl Johan Fahnehielm. Under samma period (1728-1735) förekommer också friherrinnan Debora Grönhagen flera gånger i Torpa födelsebok som dopvittne. Har ingen aning om deras ev inbördes släktskap

2001-01-01, 19:31
Svar #6

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
God afton! (och gott nytt år!)
 
Namnet Debora förekommer i Bränna, Horns socken stax före och på 1710-talet. Det finns ju inga födelseböcker för Horn från denna tid. Uppgifterna kommer från mantalslängder. Samtidigt nämns också en Salomon, så det kan ju vara fråga om biblisk inspiration.

2001-01-01, 20:47
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lotta, den intressanta frågan om släktskapet i familjen Struve och Leijonsten föreslår jag att vi fortsätter under Släkter. Kan emellertid redan här tipsa om uppgifter om Struvarna och Bråneryd i Almquist, Frälsegodsen, och även om en däri nämnd uppsats av P G Vejde i Vår hembygd, utgiven av Huskvarna hembygdsförening (1923).  
 
Hans, Debora Grönhagen (adl ätten nr 929) hade sannolikt sitt namn efter sin tyska farmor Debora von Lohman. (EA). Kan dock ej finna henne (alltså Grönhagen) som friherrinna, men det kanske inte är så viktigt i denna diskussion.
Vänligen,
Olle Elm

2001-01-01, 23:38
Svar #8

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Olle
Debora Grönhagen kallas alla möjliga saker som dopvittne - fru, baronessa, friherrinna. Möjligen gjorde kyrkoherden henne märkvärdigare än hon var genom att betitla henne ordentligt :o)

2001-01-06, 17:16
Svar #9

Utloggad Eva-Britt Leijon

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2021-02-03, 11:51
    • Visa profil
Baltasar Struve adlad 1674, Leijonsten nr 863 var gift med Emerentia Debora von der Bööken född i Sachsen.

2003-01-11, 16:42
Svar #10

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 01:49
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Deborah betyder bi på hebreiska och förekommer även på ett par ställen i Gamla Testamentet.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna