ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: David  (läst 535 gånger)

2003-01-20, 13:00
läst 535 gånger

Monika Byström (Moby)

Hej !
Är det någon som vet när David började användas som förnamn i Sverige. Jag har en David som är född omkring 1710 -1720 och har noterat att det inte är vanligt förekommande i de husförhörslängder och födelse-och dopböcker som jag har tittat i för mina släktgrenar vid den tiden.
Mvh Monika Byström

2003-01-20, 14:15
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 04:01
    • Visa profil
    • www.orserum.info
David verkar ha förekommit långt tillbaka. Otterbjörk har ett R vid namnet vilket betyder att det är belagt på runsten, men jag finner det ej i Nordiskt runnamnslexikon. I SMP finns det belagt från 1241.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-01-20, 15:07
Svar #2

Monika Byström (Moby)

Tack Olle !
Jo,det är väl ett bibliskt namn vad jag vet. Men hur vanligt var det som dopnamn i Sverige vid denna tid ?
Mvh Monika

2020-11-02, 16:55
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 04:01
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Dager blir David?

Dager Persson i Högemålen, Gränna socken, belagd 1643, kallas 1644 David Persson. Då namnet David återkommer i senare i Högemålen väljer jag att uppmärksamma detta. (Jag tänker mig en liknande glidning som mellan Lindorm och Lennart, som vi diskuterat på annat plats i forumet.)
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna