ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cosette  (läst 412 gånger)

2011-04-07, 11:05
läst 412 gånger

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har länge funderat över min farfars farmors nästkusins (postmästaren Nils Peter Jacobsson (1852-1897)) hustru, som han gifte sig med 1893. Hennes namn var Fanny Cosette (även stavat Cosethe eller Cossette) Desirée Barthelson (1862-1920), och hon var dotter till kassören vid Kungliga Generalpoststyrelsen, Fredrik August Barthelson och Sopia Augusta Hultgren. Det märkliga namnet Cosette hittar jag bara ytterligare en gång i Sverige, en kvinna född 1916 i Arjeplog (avliden 1970).
 
När jag nu läste på om namnet upptäckte jag att det faktiskt finns med i Victor Hugos roman Les Misèrables, där huvudaktören Euphrasie Fauchelevant (född ca 1816) får smeknamnet Cosette av sin mor Fantine. Det måste vara mindre vanligt att personer döps efter romankaraktärer, om det nu var fallet med Fanny Cosette Barthelson?  
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna