ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Claës  (läst 2875 gånger)

1999-03-25, 09:38
läst 2875 gånger

Anna Johnson

• Gäst
Jag har en fråga angående normering av förnamn. Flera av mina förfäder har hetat Claës (konsekvent stavning i tre generationer och i olika socknar). Är det verkligen korrekt att normera det till Klas? Borde inte prickarna innebära att e:et inte var stumt och att männen därmed hette [kla'es] och inte [kla:s] (med hemmagjord fonetisk skrift)?

1999-03-25, 12:03
Svar #1

Utloggad Lena A Löfström

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Jag har en bekant som heter Claës och hans namn uttalas precis som Du skriver Kla'es och det är han mycket noga med.

1999-03-25, 12:16
Svar #2

Mikael Wikman

• Gäst
Dessa prickar - eller trema, som är facktermen - kan i samband med diftonger ha två funktioner. Antingen kan det betyda, att den senare delen av diftongen skall uttalas för sig (vilket i praktiken innebär att diftongen upphör), som i t ex det latinska aër, som alltså skall uttalas ['a:er] och inte [ä:r] som en del gör.  

Prickarna kan emellertid också markera, att den senare delen är helt stum. Claës kan alltså uttalas både [kla:s] och ['kla:es].

I andra sammanhang markerar trema regressivt i-omljud, som i t ex tyska Haus (sing) - Häuser (pl) eller Kuß (sing) - Küsse (pl).

1999-03-25, 13:34
Svar #3

Anna Johnson

• Gäst
Jaha, två möjligheter alltså!

Följdfråga 1: Finns det något sätt att ta reda på hur mina Claësar uttalade sina namn? Kan det skilja mellan olika tider och/eller landsändar? Claës nr 1 levde 1795-1834 i Uppland (och de andra lär väl ha ärvt namnet efter honom).

Följdfråga 2: Om vi antar att namnet uttalades ['kla:es] - hur ska det normeras? Ska jag kalla dem Klaës (enligt regeln att C byts mot K) eller ska jag välja den i namnlistan angivna formen Klas? Jag tycker att det verkar rimligast med det förstnämnda alternativet eftersom uttalen skiljer sig åt, men samtidigt undrar jag om denna stavning förekommer i verkligheten. Jag tycker mig ha märkt att man antingen stavar Klas, med K, eller Claes, med C. Clas och Klaes har jag aldrig stött på. Kanske någon med CD-skivan Sveriges dödsbok kan kontrollera förekomsten! Det blir ju något underligt att normera namet till en stavning som aldrig existerat!

1999-03-25, 17:03
Svar #4

Utloggad Anders Berg

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2025-07-08, 23:16
    • Visa profil
Men normering har väl inget med uttal att göra? Samma namn kan ju uttalas olika i olika landsändar t ex. Jag skulle normera namnet (i de sammanhang det är befogat att normera, inte annars) till Klas.

1999-03-25, 17:40
Svar #5

Anna Johnson

• Gäst
Anders! Jämför Håkan Skogsjös text om namnnormering (som för övrigt var det som fick mig att börja fundera). Där görs en skillnad mellan namnformer, d v s varianter med olika uttal av samma namn och stavningsformer, d v s olika stavningar som ger identiskt eller näst intill identiskt uttal av ett namn eller en namnform. HS skriver vidare att jag som släktforskare själv måste avgöra vilken namnform som är lämpligast att använda, varefter stavningsformen ges av listan.

Allt hänger alltså på om man anser att [kla:s] och ['kla:es] är att betrakta som namnformer eller stavningsformer. Lenas exempel ovan visar ju dock att det åtminstone finns vissa bärare av namnet Claës som anser att namnet inte uttalas näst intill identiskt med Klas.

Det var just för att få reda på om ['kla:es] kan räknas som en egen namnform som jag ställde den ursprungliga frågan (även om jag inte formulerade det så). I och med Lenas exempel lutar jag nu åt att se ['kla:es] som en namnform, i den mån jag kan belägga att personerna ifråga verkligen uttalade namnet så.

Det går även att motivera att ta med uttalet i normeringen utifrån HS:s stavningsregler. Första regeln lyder ju Uteslut stumma bokstäver, men för att göra det måste jag ju veta om bokstaven e, i detta fall, är stum eller inte!

Således: helt klart är att jag stavar namnet Klas om jag kan komma fram till att e:et är stumt, men frågan återstår om Klaës, Klaes, Claës eller Claes blir den korrekta stavningsformen av namnformen ['kla:es] (om vi nu antar att det finns en sådan namnform).

2000-02-08, 10:23
Svar #6

Clas Tegenfeldt

• Gäst
En kort kommentar som kanske inte rör släktforskningen som sådan, idag används formen Clas av några personer varav jag är en. I mitt fall uteslöt jag e när jag var liten eftersom jag inte ville ha ae uttalat som ä samtidigt som jag inte ville använda K. Uttalet förändrade alltså stavningen och jag har enbart använt Clas de senaste 25 åren.

2000-02-08, 16:55
Svar #7

Carl Szabad

• Gäst
För att återvända till en fråga som aldrig fick något svar; I Sveriges Dödbok finns som självständiga namn 1034 CLAES och 14 st CLAÉS vilket förmodligen avser CLAËS. Källmaterialet i dödboken sträcker sig tillbaka till tider med gamla teckenuppsättningar som förmodligen inte ens hade möjligheten med trema, därför accenten.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna