ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Circus  (läst 704 gånger)

2014-01-04, 20:50
läst 704 gånger

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Denna rubrik kanske blir lite missvisande, eftersom namnet ju faktiskt inte godkändes av prosten, men jag vill ändå dela med mig av denna kuriösa tidningsnotis (ur tidningen Norra Skåne, 30 juni 1887, sid. 2):
Fint skall det vara. Till Öresunds-P:n skrifves: En landtman från en socken i Norra Åsbo härad kom häromdagen till klockaren i socknen och anmälte, att han hade en son som skulle döpas, och skulle gossen i dopet hafva namnen Circus Leonard. Klockaren sade honom, att namnet Leonard kunde nog gå an, men att Circus vore latin och betecknade på vårt språk ridbana samt opassande som mansnamn. Bonden var emellertid obeveklig och begaf sig till prosten. Här lät han ändtligen gifva med sig och namnet Circus blef utbytt mot ett annat.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2014-01-05, 19:33
Svar #1

Utloggad Andreas Rasmussen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 17:20
    • Visa profil
Efter att ha letat igenom födelseböckerna för socknarna i Norra Åsbo härad för födda i juni eller någon månad tidigare med namnet Leonard hittar jag endast denna pojke:
 
Albin Leonard, född 8/6 1887 i Hyllstofta, Vedby socken, döpt 21/6 1887, son till Ola Nilsson och hans hustru Anna Beata Nilsson.
 
MVH Andreas

2014-01-08, 02:52
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Andreas!
 
Så roligt att du försökt leta upp honom! Jag funderade själv på om det var möjligt att spåra honom, och Albin Leonard låter som rätt gosse. Jag kikade i folkräkningen 1890 över Leonard födda i Norra Åsbo härad 1887, och hittade endast två stycken - båda med namnet Albin Leonard, och båda födda i Vedby (den andre dock inte förrän i slutet av juli, så han kan vi ju utesluta).
 
Prosten måste nog utan tvekan tyckt att det var mer lämpligt att gossen döptes till 'vit' (latinets albus) än 'ridbana'.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna