ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Christiern  (läst 1021 gånger)

2001-02-26, 12:01
läst 1021 gånger

Alvar Stockhaus

Är Christiern ett unikt namn eller kan det (ibland) vara en feltolkning av namnet Christian där bokstaven a har skrivits med öglebrytning och tolkats som er? Hur skall man vara säker på vad som avses?

2001-02-26, 14:19
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I namnlistan i Rötter står:
Kristiern äldre sidoform till Kristian.
Själv är jag lite vacklande till att normera detta namn till Kristian när jag t ex arbetar med en lokal databas - men det hör kanske inte hit.
Vänligen,
Olle Elm

2001-02-26, 21:45
Svar #2

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Kristiern/Christiern förefaller att på svensk botten ha varit en mera brukad form än Kristian/Christian, åtminstone före ca 1700. Och detta gäller såväl aristokratien som allmogen. T.ex. i Kinda härad, Östergötland, förekommer namnformen inte så sällan som bondenamn under 1600-talet.
 
Det är ju för övrigt från namnformen Kristiern/Christiern som namnet Krister/Christer har utvecklats. Jämför detta med den parallella utvecklingen av namnet Gösta utifrån namnformen Giöstaff (sidoform till Gustaf)

2001-02-27, 11:31
Svar #3

Alvar Stockhaus

I mitt fall gäller det en gosse som föddes 1741 i Heed socken och jag har (ännu så länge) inte sett primärkällan.

2001-08-04, 15:44
Svar #4

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej!
 
Gustav Vasas farbror hette Cristiern (Krister) Johansson och och Gustav Vasas farfars far Cristiern (Krister) Nilsson. Det flitiga bruket av detta ovanliga namn inom Vasa-ätten är ett av argumenten för ett släktskap med den tyskbaltiska ätten Scherembeke som även de brukade namnet flitigt.
 
Källa: Hans Gillingstam, uppslagsordet Vasaätten i Nationalencyklopedin, vol 19
 
Själv har jag stött på namnet i Västergötland, Rådene socken, 1661: Måns Cristiernsson

2002-04-22, 23:03
Svar #5

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Kristiern fanns i Kvarntäkt Svärdsjö sn. som också har spritt sig till Marnäs också Svärdsjö sn (eller numera Enviken) där förekommer bl.a gårdsnamnet Kristers (krisj?ss). Ursprunget är åtminstone 1500-tal. I bägge byarna har namnet bevarats under lång tid.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna