ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Christiana  (läst 482 gånger)

1999-02-16, 21:51
läst 482 gånger

Utloggad Bibi Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 22:30
    • Visa profil
Hej! När jag först såg detta namn trodde jag det var en hastig felskrivning av Christina. Men sedan dök samma namn upp en gång till inom samma familj. Det är genomgående lika stavat i alla husförhörslängder. Den första hette Lisa Christiana 1818-1853 och den andra (hennes brorsdotter) hette Christiana Sophia 1848-1851. Både två levde i Hissjön, Umeå lfs. Har detta namn förekommit på andra håll? Hur kan det ha uppkommit? För ett modernare öga kan det ju också se ut som ett feminiserat Christian.

1999-02-16, 22:53
Svar #1

Utloggad Pehr Hedenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 17:29
    • Visa profil
    • www.hedenqvist.com/ph
Jag har i min databas en Christiana Jansdotter, f ca 1751, d 1780-02-21 i Viks ryttaretorp, Västra Vingåker (D).

1999-02-16, 23:10
Svar #2

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Enligt Otterbjörks oumbärliga namnbok Svenska förnamn (köp den från Sveriges Släktforskarförbund!) är Christiana den ursprungliga formen av det latinska namnet Kristina (Christina), som betyder den kristna. Namnet bars av en romersk martyr på 300-talet och är känt i Sverige sedan 1100-talet (kund Inge den äldres äldsta dotter hette så). Och visst är namnet en feminin form av Kristian (Christian). Detta namn har sitt ursprung i det latinska namnet Christianus.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna