ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Charodotes / Karadatus  (läst 1728 gånger)

2002-09-27, 20:19
läst 1728 gånger

Lotte Berge

Undrar om någon har hört talas om namnet Karadatus eller Caradotulus. Min farmors bror hette så i tilltalsnamn, född i Misterhults socken på 1800-talet.

2002-09-27, 21:08
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ska det inte vara Charodotes? Ett namn som hittades på av prosten Carl Meurling i Kristdala, som döpte sin son, f 1847, till detta något märkliga namn. Han hade 8 barn och 7 av dem hade namn som fadern hittat på med hjälp av sitt grekiska lexikon.

2002-09-27, 22:10
Svar #2

Lotte Berge

Tack Elisabeth!
 
Det här är ett fantastiskt medium. Jag fick just reda på att min farmorsmor hette Kristina Maria Andersdotter och inte Persdotter. Hon var f 22/6 eller 23/6-1849 i Kristdala. Det var en av hennes söner som fick namnet Karadatus (ev annan stavning). Nu är det bara att fantisera vidare, men det ligger ju nära till hands att tro att hon gav sin son namnet efter den Charodotes hon känt som barn. Eller var de kanske släkt? Vet du något om detta?  
 
MVH
 
Lotte

2002-09-28, 08:49
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Kristdalaborna har nog bättre reda på sig, men Charodotes Meurling efterträdde sin far som kyrkoherdedär, och jag tror att han var en ganska färgstark herre. Och folk döpte ju ofta barnen efter någon de beundrade, och innan filmstjärnor kunde det ju vara någon på närmare håll. Jag tror inte de var släkt, men det vet jag inte.

2002-09-28, 17:36
Svar #4

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Lotte! Är man till äventyrs intresserad av släkten Meurling kan det vara skäl att titta efter i Svenska släktkalendern (1989 m.fl.).
 
Häri kan vi lära att prosten Charodotes Meurling (1847-1923) var politiskt verksam och blev  riksdagsman (ledamot av första kammaren).
 
En sonson till Charodotes var den under många år som kommunistisk skribent aktive fil.dr Per Meurling (1906-1984). Denne var särskilt ivrig under Spanska inbördeskriget, vari hans yngre broder, teol.stud. Olov Meurling (1909-1936), stupade såsom krigsfrivillig i en av de internationella brigaderna.
 
Bengt

2005-09-21, 22:29
Svar #5

Marcus Charodotes Nilsson

Hej!
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med namnet charodotes som finns i våran familj. Jag vet att det står mycket om Charodotes Meurling, men därifrån till att jag har fått namnet vill jag veta mer om. Min morfars farfar hette Sigfrid Charodotes Nilsson och Sigfrids föräldrar hette Sven Nilsson och Anna Sofia Olsdotter, alla från Norrköpingstrakten. Kan någon av dem tillhöra släkten Meurling, eller? Tyvärr har jag inga datum för födsel och död.

2005-09-22, 09:42
Svar #6

Utloggad Anita Järvenpää

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2018-03-27, 18:33
    • Visa profil
Hej Marcus
 
Är du säker på att han heter Sigfrid Charodotes och inte Sigvard Charodotes ?
 
Hälsningar
Anita

2005-09-22, 10:37
Svar #7

Utloggad Per Schröder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 414
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 00:41
    • Visa profil
Anita
 
Du kan väl inte mena den Sigvard Charodotes som finns med i dödboken?
 
Han kan orimligt vara morfars farfar till Marcus. Om han hade blivit far vid 18 års ålder och farfar vid 36 års ålder och farfarsfar vid 54 års ålder så skulle Marcus mor vara 16 år idag.  
 
Men det kanske fanns flera.
 
I Sveriges Befolkning 1890 finns det ett stort gäng som nästan alla var födda i Kristdala. Men för den skull är det ju inte säkert att de är släkt med Charodotes Meurling. Det var ju inte ovanligt att barn i socknen gavs ett namn som var väl känt. Givetvis med kyrkoherdens tillåtelse.  
 
T ex den Sigfrid Karadotus Nilsson född 1872 i Norrköping, som jag antar är Marcus morfarsfarfar. Han bodde 1890 i Karlsborg.
 
Mvh
 
Per Schröder

2005-09-22, 17:32
Svar #8

Marcus Charodotes Nilsson

Per har rätt, Sigvard var min morfar och det verkar vara rätt Sigfrid du hittat oxå. Jag ska höra efter med min mor om årtal för Sigfrids föräldrar Sven och Anna, så kan jag kanske återkomma med mer info.
Tack för att ni svarade så snabbt ändå.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna