ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cavallius  (läst 1522 gånger)

1999-08-08, 21:39
läst 1522 gånger

Solfrid Henriksen

Jeg har en Cavallius i familien som var fra Bottna i Bohuslän. Var födt rundt 1822. Var dette et vanlig navn i Sverige på denne tiden?

2000-07-31, 22:50
Svar #1

Monika Eriksson

Hej Solfrid,
inte vet jag om Cavallius var ett vanligt namn, tror det knappt. I Vislanda i Småland fanns en prost Carl-Fredrik Cavallius. Denne prost fick en son, Gunnar-Olof Hyltén-Cavallius som samlade in de svenska folksagorna. C-F C hjälpte sin son med detta och därför blev många sagor småländska och flera av de småländska sagoberättarna odödliga.Ca 1840 gjordes detta arbete.
Hälsning Monika

2004-03-24, 10:41
Svar #2

Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Jeg har søkt rundt om på søkersider.Jeg får da opp med cavalli/Cavallius som etternavn.
 
 Ingen med det som fornavn. Var det uvanlig med det som fornavn? Har navnet noen betydning?
 
Jeg har en Cavallius Johannesson f. 1822, Jonstorpet,Wrångstad, Bottna, Bohuslen.
 
Hilsen Solfrid

2004-10-28, 22:25
Svar #3

Gunnar Hyltn-Cavallius

Bästa Solfrid!
 
Du undrar över efternamnet Cavallius och om det finns även som förnamn. Det har jag aldrig hört talas om att det gör, utan det är alltså ett efternamn.
Vad betyder det? På 1500-talet fanns en bonde vid namn Sven, kallad Sven i Huledal (eller Håldala). Håldala är en gård i Västra Torsås socken i Allbo härad i Kronobergs län, Småland. Han levde under Gustav Vasas tid. En sonsons son till honom vid namn Magnus, som var den förste i släkten som ägnade sig åt studier, latiniserade gårdsnamnet Håldala [på latin: Cava Vallis] till Cavallius. Detta var under 1600-talet.  
Ur denna släkt Cavallius har sedan grenat ut sig bl.a. släkterna Cavallin och Cavalli.
En i denna diskussion nämnd Cavallius var alltså prosten i Vislanda pastorat i Växjö stift, Småland, Carl Fredrik Cavallius (1781-1857). Han gifte sig med Anna Elisabeth Hyltenius. Efter önskan av hennes far, prosten Eric Peter Hyltenius, företrädare till C.F. Cavallius i Vislanda, tog hans barnbarn - bl.a. den ovan nämnde etnologen Gunnar Olof - och slog samman moderns och faderns efternamn. Det blev alltså Hylt?n-Cavallius.
Det finns åtskilligt mer att säga och litteratur att forska vidare i. Jag hänvisar för ovanstående till Gunnar Olof Hylt?n-Cavallius, Slägt-minnen från Sunnanvik (Stockholm 1879) och till min egen nyutkomna bok, Inom den trånga kretsen av några tusende bönder. Carl Fredrik Cavallius som predikant. En studie i småländsk 1800-talsförkunnelse (Växjö Stiftshistoriska Sällskaps serie Skrifter nr 13).
 
Med vänliga hälsningar  
Gunnar Hylt?n-Cavallius

2004-10-29, 11:54
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Att namnet förekommer som förnamn visas tydligt i diskussionen om just denne Cavallius Johannisson. Frågan är dock hur vanligt namnet är och om det finns fler namnbärare.
Av någon anledning associerar jag till en annan namnform - Valerius. Var inte Valerius Hansson från Bohulän? Är det någon som känner till om man där, vid denna tid, hade ett annorlunda (läs fantasifullt  ) namnskick som kunde ge upphov till förnamn som Cavallius?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2006-08-28, 16:44
Svar #5

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 23:45
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Nej Olle,  
Anders Valerius Hansson var inte från Bohuslän, han föddes 1889-12-25 i Göteborgs Domkyrko.
 
Men du är ändå inte helt ute och cyklar:  
Hans far August Hansson var född 1861-04-25 i Stenkyrka, Bohuslän.  
(Modern Johanna Andersdotter var född 1859-12-16 i Upphärad.)

2006-08-28, 18:06
Svar #6

Utloggad Inger Kölestam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 226
  • Senast inloggad: 2010-07-04, 11:44
    • Visa profil
Bland mina barnbarns anor finns Carolina Cavalliusdotter f 1845 i Bottna, troliga
föräldrar Cavallius Johannisson och Anna Maria Andersdotter. I folkräkningen 1890 hittar man Cavallius Olsson f. 1826,i See, Bohuslän. Dessa två är de enda jag hittat när jag sökte efter Carolinas far.
Finns det någon som har hittat fler med förnamnet Cavallius?  
Mvh
Inger

2006-08-28, 20:42
Svar #7

Eva Leksell

Familysearch IGI har en Cavallius Olsson, född 1826 16/12 i Skee, Göteborgs och Bohus län. Föräldrar: Olof Andersson och Anna Brita Nilsdotter.

2011-09-17, 22:36
Svar #8

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Två inlägg som även lagts in under Släkter har tagits bort här, eftersom dubbelpostningar inte är tillåtna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna