Bästa Solfrid!
Du undrar över efternamnet Cavallius och om det finns även som förnamn. Det har jag aldrig hört talas om att det gör, utan det är alltså ett efternamn.
Vad betyder det? På 1500-talet fanns en bonde vid namn Sven, kallad Sven i Huledal (eller Håldala). Håldala är en gård i Västra Torsås socken i Allbo härad i Kronobergs län, Småland. Han levde under Gustav Vasas tid. En sonsons son till honom vid namn Magnus, som var den förste i släkten som ägnade sig åt studier, latiniserade gårdsnamnet Håldala [på latin: Cava Vallis] till Cavallius. Detta var under 1600-talet.
Ur denna släkt Cavallius har sedan grenat ut sig bl.a. släkterna Cavallin och Cavalli.
En i denna diskussion nämnd Cavallius var alltså prosten i Vislanda pastorat i Växjö stift, Småland, Carl Fredrik Cavallius (1781-1857). Han gifte sig med Anna Elisabeth Hyltenius. Efter önskan av hennes far, prosten Eric Peter Hyltenius, företrädare till C.F. Cavallius i Vislanda, tog hans barnbarn - bl.a. den ovan nämnde etnologen Gunnar Olof - och slog samman moderns och faderns efternamn. Det blev alltså Hylt?n-Cavallius.
Det finns åtskilligt mer att säga och litteratur att forska vidare i. Jag hänvisar för ovanstående till Gunnar Olof Hylt?n-Cavallius, Slägt-minnen från Sunnanvik (Stockholm 1879) och till min egen nyutkomna bok, Inom den trånga kretsen av några tusende bönder. Carl Fredrik Cavallius som predikant. En studie i småländsk 1800-talsförkunnelse (Växjö Stiftshistoriska Sällskaps serie Skrifter nr 13).
Med vänliga hälsningar
Gunnar Hylt?n-Cavallius