ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brunk / Brunker  (läst 1221 gånger)

2003-11-12, 21:17
läst 1221 gånger

Utloggad Kristian Dreij

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2023-11-13, 17:21
    • Visa profil
Hej
 
Jag har tidigare fått hjälp med att läsa efternamnet på en ana till mig (Märit Brönielsdotter?) som kom från Rössås, Bäckaby sn och som dog 1699 i Höreda, Ramkvilla sn.  
 
Nu har jag i kyrkräkenskaperna från 1640-talet i Bäckaby funnit en aspirant till farsa.
Men vad heter han egentligen?
 
några exempel:


 


 


 


 


 
 
tack på förhand!
kristian

2003-11-12, 21:55
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
På exemplen förefaller han heta resp. Brunek/Brunck? (2 gånger), Bruniker/Bruncker, Brunek/Brunck (igen) och Brunker.  
 
Det är svårt att säkert säga om den näst sista bokstaven är ett e eller ett c. Skulle det vara ett e, frestas man ju nästan att tro att det är någon slags diminutivform av Brun, Brune, Bruno etc, och i så fall snarast i tysk eller polsk form (Har det bott tyskar eller polacker i trakten?): jfr t.ex. de polska smekformerna Bronek eller Broniek (av Bronislav) och de tyska smekformerna Verneke/Verneka/Vernike/Vernika (av Verner). Skulle det emellertid visa sig att det är ett c (den sista formen Brunker skulle kunna tyda på det), faller dessa förklaringshypoteser.

2003-11-12, 21:57
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Det står följande:
Brunck i Råsåss  1 marker
Brunck i ibidem  1 marker
Bruncker i Rösås
Brunck i Rösås
Brunker i Rösås
 
Det torde vara klart att det är tillnamnet Brunck som avses. Personen heter troligtvis Jöns Brunck om man analogt ska följa vad du skrev här. Ett tillnamn kunde lätt användas som vi idag uppfattar som ett förnamn, vi måste dock tänka på att både förnamn och tillnamn är namn och inget annat. Namn betecknar någon och har en innebörd. Ibland blev faktiskt tillnamnen dopnamn för senare generationer (ex. namnet Sture, Skäring, Hogenskild, Hulte mm), oftast över kvinnosidan.

2003-11-12, 21:58
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
rättelse: på första raden ska stå Rösåss inte Råsåss

2003-11-12, 22:05
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Det finns ett mycket ovanligt namn Brunke belagt i SMP men det har sannolikt inte något med detta att göra. Niclas härledning från tillnamnet Brunck är förmodligen den rätta. Kollade i SAOB om ordet finns belagt men finner ingen koppling. Det måste väl ha någon betydelse ...
 
Det här med att Brunck kunde bli ett patronymikon är intressant. När jag tänker efter kan jag erinra mig att det kan gå andra vägen också. Jmfr under namnet Dager där det efterhand blir ett tillnamn Dagz/Dax som efterhand blir så manifest att gården i Uppgränna än idag heter Uppgränna Dagsagård.
Kan det uteslutas att Brunk(er) en gång varit ett förnamn?
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-11-12, 23:53
Svar #5

Carin Arbman

Det är väl inte helt ovanligt att folk även idag kallas för sitt efternamn som om det vore ett förnamn. Särskilt om man kanske har ett vanligt och/eller intetsägande förnamn. Då borde ju även en son eller dotter kunna få med sig det som patronymikon.

2003-11-13, 09:00
Svar #6

Utloggad Joakim Ekberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2010-11-21, 18:34
    • Visa profil
Släktnamn av typen Åbergsson är väl inte helt ovanliga? (Exemplet kommer från en tullvaktmästare i Skänninge Johan Jonas Å. i slutet av 1700-talet - vars dotter Johanna för övrigt gifte sig med en bror till min ff fm ff.) Gissningsvis måste de en gång ha uppstått på det här sättet.

2003-11-13, 11:36
Svar #7

Utloggad Kristian Dreij

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2023-11-13, 17:21
    • Visa profil
tack för hjälpen allihopa!
 
/Kristian

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna