ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bondella  (läst 690 gånger)

1999-08-04, 15:34
läst 690 gånger

Utloggad Maria Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2017-05-16, 00:58
    • Visa profil
Jag har bland mina anor två kvinnor med namnet Bondella, båda kommande fr Orust. Är namnet vanligt i övriga delar av landet eller är det västkustskt? Jag har ej heller funnit namnet i något namnsregister. Det skulle vara roligt att veta varifrån namnet härstammar, betydelse samt om det fortfarande kan tänkas födas en och annan Bondella.

2000-12-12, 00:25
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag har inte noterat denna fråga tidigare. Det vore intressant att få veta vilken tid det gäller, det vill säga när levde dessa kvinnor med namnet Bondella?

2000-12-12, 01:21
Svar #2

Utloggad Anders Hellster

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2022-06-05, 23:33
    • Visa profil
Jag har också två Bondella från Orust. Kanske är de samma som Marias? Den ena är Bondella Olofsdotter, död 1774 i Lavö Västergård, Morlanda sn, den andra är Bondella Simonsdotter i Varekil, Stala sn, som levde i början av 1600-talet. De kallas så av Folke Almegius i hans bok 'Tusen anor från Orust'. I en annan hans skrift kallas dock den förstnämna för Boel. Och den senare kallas Botilla i Rolf Berlins familjeregister för Morlanda. Antagligen har namnformerna växlat för samma personer i samtida dokument.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna