ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Redder  (läst 935 gånger)

2000-12-17, 10:36
läst 935 gånger

peter petersson

Hej, söker uppgifter om en anförvant som jag efter en hel del möda äntligen nådde fram till, jag vet med mig att jag en gång för länge sedan sprungit på namnet, men kan absolut inte komma på i vilket sammahang. Det gäller Pehr Jonsson Redder han var gift med Kerstin Larsdotter och de fick då min lady Karin Pehrsdotter i Offerdal 1684, hon dog den 5 maj 1710 i Offerdal, finns någon kunnig 1600-tals expert i Jämtland, Redder vad var det??

2001-10-05, 13:29
Svar #1

Anna Berg

Svar till Peter Petersson:
Troligen är tillägget Redder  kanske ett soldatnamn?  Enda person som finns på Family Search  och kanske passar dina uppgifter på en man född i 'rätt' tid:  
 
Peder JONSSON  
Christening: 29 Aug 1652  Offerdal, Jamtland
Father: Joen HELGIESON  Mother:  
 
Dotter fanns i alla fall säkert:
 
Karin PEHRSDOTTER  
Birth: 1684  Offerdal, Jamtland
Father: Par JONSSON REDDER Mother: Kerstin LARSDATTER

2001-11-05, 01:22
Svar #2

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Per Jonsson (Hof)reddare (1640-1708) var son till bonden Jon Persson och hh Agnes i Kösta nr 5, Alsens socken. Pers tredje hustru Kerstin Larsdotter (1648-1701) föddes i Österulvsås, Offerdals sn, av Lars Jonsson (en svensk enligt dopboken) och hans hustru Gertrud Eriksdotter.

2001-11-06, 19:09
Svar #3

peter petersson

Tack för era tips om Redder, jag hittade han nu i dödboken där det stod att han var dragon, tjänat hofstaten i 46 år, gratialist i 12 år och gift 3 gånger. Hofreddare yrke el. namn? Nu skall jag jaga vidare, vi hörs.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna