ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Björ / Biör  (läst 1331 gånger)

2001-02-10, 08:16
läst 1331 gånger

Marianne Fröding (Ruth)

Hej!
Jag har stött på namnet Biör på flera ställen i Alster och Östra Fågelvik i Värmland. Vad som jag undrar över är om det är en variant av Björn eller Börje, eller skall man se det som ett eget?
Tidsmässigt mitten 1600 och ca 100  år fram( den period jag arbetar med just nu)
Vore roligt att höra hur ni har tolkat namnet Biör!
Marianne

2001-02-10, 12:57
Svar #1

Eva Ström

Hej Marianne!
Hallands genealogiska förening har lagt ut normeringstabeller på kyrkoboksavskrifter på nätet. Där rekommenderar de att man normerar Biör och Björ till Björn.
Hur de resonerat framgår inte av listan, förstås. Men någon annan kanske vet?
/Eva

2001-02-10, 15:59
Svar #2

Carl Szabad (Carl)

Det enklaste är väl att se vad namnet utvecklas till med tiden, där det fortlever i släkten.
 
Enligt SAOB har formen björ förekommit i skrift för björn, men tydligen rätt sällan och tidsmässigt parallellt med den vanliga stavningsformen.
 
Frågan är då om biur är det egentliga ursprunget, det fornsvenska ordet för bäver (OBS, vild gissning). Etymologiskt har dessutom biur och björn samma västgermanska ursprung beru, dvs brun.
 
Men följaktligen är det väl inte helt fel att normera till Björn.

2001-02-10, 21:10
Svar #3

Marianne Fröding (Ruth)

Tack för dessa synpunkter. Av dem drar jag slutsatsen att Biör inte är en omskrivning av Börje, vilket var lite svar på min fråga!
Jag följer flera familjer inom samma hemman och försöker knyta ihop dem med de som finns i fb, vb och db. Frågan uppstod då en Britta Biörsdotter finns i bilden och min fundering var om hon möjligen kunde höra ihop med en Börje som finns i mantalslängden.
Mvh/Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna