ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Birger / Birge / Börge  (läst 1474 gånger)

2000-07-14, 19:39
läst 1474 gånger

Karl Lindberg

Hur har namnet Birge/Börge kunnat bli Birger?  
I äldre handlingar så står det Birge som övergår till att bli Börge. Dtta gäller bl a diverse frälsemän under medeltiden. I den tryckta litteraturen kallas dessa personer för Birger ! Hur har detta uppkommit? Det vore väl mer rätt att benämna dem Börge ?  Vår mest kände Birge är Birger Jarl som i 1500-tals krönikor kallas för Börge jarl!  
Birger är väl mer  förkortning av Birgerus, dvs Börge på latin!

2000-07-14, 20:18
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Enligt Otterbjörk (Svenska förnamn) ligger det till så här:  
 
Birger är ett nordiskt (svenskt) namn, fsv. Birghir, Byrghir, som blev ett medeltida stormansnamn. Sedan huvudsakligen ett bondenamn i växlande former, som Berge, Beriel, Birgel, Böril och Börje.
 
Med andra ord är det Birger som övergått till Börje, inte tvärtom. Birgerus är den latinska formen av Birger.

2000-07-15, 08:37
Svar #2

Karl Lindberg

Anders, är detta verkligen rätt? Jag menar att Otterbjörk hänvisar till en vedertagen lärd produktion.
Slutändelser på -r är språkligt riktigt i fornsvenskan, men detta gäller rent allmänt fonetiskt i äldre nordiska språk (och ännu idag i siländskan). Dessa slutändelser tappar man under tidig medeltid och således uppstår namnet Birge (dvs Börge) (jfr namnen Sigmundr = Sigmund, Gudmundr =Gudmund). Det är anakronistiskt att benämna folk för Birger under denna period eftersom de bevarade rent svenkspråkiga källorna inte anger detta namn. Det jag vill framföra i mitt inlägg är att namnet Birger uppkommit hos historiker och att man i gängse dokument benämnt personerna Birge/Börge.  Av erfarenhet har jag alldrig sett namnet Birger i handlingar före 1600-talet!

2000-07-15, 09:15
Svar #3

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Karl, det tyder på att du inte har läst så många handlingar äldre än 1600-talet. Verket »Sveriges medeltida personnamn» räknar upp inte mindre än 18(!) sidor med belägg för namnet Birgher. Det är således ett av medeltidens mer populära namn. Ett par exempel ur mängden: Birgher Elefsson, vedervaroman i Sjuhundra härad i Uppland, nämnd 1365 (Svenskt diplomatarium del 9 sid 611) och Birgir Person, borgare i Arboga, nämnd 1474 i Arboga stads tänkebok. De äldsta beläggen för namnformen Börje är vad jag kan finna ut ur SMP från 1490-talet, medan belägg för Birgher finns åtminstone från 1200-talet. Möjligen är det också namnet Birger som döljer sig bakom skrivningen BiriR på en sörmländskt runsten (Sö331), enligt det runnamnslexikon som finns tillgängligt på Internet.
 
Så någon tvekan om att Otterbjörk har rätt finns knappast. Och någon lärd efterhanskonstruktion är namnformen Birger definitivt inte.

2001-07-24, 16:45
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej!
 
Håller på och forskar om den s.k. Årydssläkten som utgått ifrån kunglige fogden Nils Birgesson på Åryd, Hemmesjö sn. Han har även angetts som stamfar för adliga ätten Rosenquist af Åkershult via sin son Jöns Nilsson till Osaby, vilket dock f.n. är omtvistat om så verkligen var fallet.
Nils kallas i Smålands handlingar ej annat för Nils Birgesson alternativt Nils Börgesson! I tryckta litteraturen kallas han däremot Nils Birgersson!!!  Hur skall man förhålla sig till detta namn? Karl Lindberg har ovan varit inne på namnet Börge kontra Birger, och menat att det sistnämnda var konstruerat. Detta håller inte som Håkan Skogsjö påpekat under äldre medeltid, men hur förhåller det sig med namnet under 1500-talet?  Skall man helt ohistoriskt använda sig av Birgersson när det står Börgesson/Birgesson i landskapshandlingarna?   Kanske är det småländska fogdar som tappat r:et i handlingarna när de skrev? Hur stavas namnet i andra landskap?  
Jag kommer att använda mig av Börgesson i de uppgifter som skickas in till Elgenstiernas tilläggsband för Rosenqvist-släkten!
Mvh Niclas Rosenbalck

2005-12-08, 17:07
Svar #5

Utloggad Inga-Lill Meijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 193
  • Senast inloggad: 2015-06-29, 13:38
    • Visa profil
Från Byrill till Birger? Har funnit en man född  1715 i Kristine (W) som föds som Byrill och 60 år senare kallas Birger. Är det möjligt?  
Eller är jag helt fel? Vet någon?
 
Inga-Lill

2005-12-08, 18:45
Svar #6

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Det är fullt möjligt! Birger kan också bli Börje mm.

2005-12-08, 20:45
Svar #7

Utloggad Inga-Lill Meijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 193
  • Senast inloggad: 2015-06-29, 13:38
    • Visa profil
Christina, tack för upplysningen nu blev jag lite klokare.  
Inga-Lill

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna