ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bernadotte  (läst 3957 gånger)

1999-04-20, 02:34
läst 3957 gånger

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 19:24
    • Visa profil
Har ni stött på namnet Bernadotte som förnamn?
Den rojalistiske bonden i Säby, Ramdala (K), Johan Hansson, döpte sin son till Carl Bernadotte (Johansson), född 1844-06-28. Denne utvandrade 1885 till USA med hela sin familj, 8 barn.
(Läst i Stig Karlssons bok om bl a byn Säby.)

1999-04-20, 23:54
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det var ett förhållandevis vanligt förnamn på 1800-talet. Enligt Förnamnsboken (1981) fanns 1973 fortfarande 44 personer i Sverige som bar namnet.

1999-09-02, 23:10
Svar #2

Utloggad Marie Esplund-Lynn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2016-06-12, 21:37
    • Visa profil
Prins Valdemar Bernadotte Krona föddes år 1888 i Amerika av svenska föräldrar. Senare flyttade han tillbaka till Karlstad (S) och Sverige. Trots sina kungliga namn, och föräldrarnas förhoppning, gick det inte så bra för denne man. När han på äldre dar besökte socialförvaltningen för att be lite ekonomisk hjälp blev han inte trodd. Herr Krona blev tvungen att visa sina legitimation och därigenom visa upp samtliga sina namn.

2004-10-10, 09:56
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:33
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Vid sökning i Eniros telefonkatalog på nätet verkar 7 st ha namnet som mellannamn och det blir 48 träffar bland efternamnen, men då är flera dubletter.
 
11 personer bär efternamnet Bernadotte enligt SCB:s namnstatistik per 31/12 2003.
22 män och 16 kvinnor bär det som förnamn.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-10-12, 23:33
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Då förnamnet Bernadotte just nu är aktuellt under en annan diskussion (se Kunglig genealogi: Johan Julius Bernadotte i Norrsjö kan jag nämna den lille pojke Julius Bernadotte som föddes 1872 20/1 på Björkemon i Vislanda socken som son till vallackaren Adolf Skog och hans hustru Ingrid Pettersdotter. Vallackaren Skog tillhörde en gammal resandesläkt/tattarsläkt. Att ett barn döptes med kungliga namn är ingalunda några bevis för kunglig härstamning.

2004-10-13, 11:21
Svar #5

Utloggad Jane Sannemo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej! Självklart är det viktigt att undersöka saker rätt. Det vi finner i vår släkt är också att det finns ett sorgebrev från Oscar II som beklagar sorgen av Julius bortgång,enligt min mor själv sett det
 Förmodligen ligger det bland alla mina saker som jag ärvt!  
Den Julius som jag talar om är stod skriven i Bindalen men var född på en prästgård  i Norge som hette Sannamo. Min farfar ville inte skylta med namnet utan avsade sig Bernadottenamnet och det gick vidare till nästa man som till slut blev 6 brodern i rakt nedstigande led. Man kan ju undra varför inte alla tog namnet Bernadotte som förnamn eller mellannamn. Antagligen för att Kungen bestämde att hans son Julius och förste sonen rakt nedstigande hade rätten att använda det (min reflektion)
Jane Sannemo

2004-10-13, 15:36
Svar #6

Steve Haraldsson Palmquist

Hej Jane Sannemo:
 
Nu förstår jag inte hur var din farfar släkt med denne Julius, var det hans far?
Så tycker jag att Du borde försöka finna brevet från Kungen och se vad som egentligen står där. dessutom borde det ju finnas andra dockument i Norge som kan bekräfta eller ej dessa uppgifter Du har fått berättat för Dig.
Jag förstår heller inte varför Din farfar avsade sig namnet, var det skamligt att eventuellt vara i släkt med kungen? Tidigare under historien har ju illegitima ättlingar fått grevetitlar etc. och även om Oscar II kanske inte hade inflytande på något sådant upphöjande till adligt eller grevligt stånd längre, så verkar det ju på dig som att detta sorgebrev skulle ha någon form av tillståelse till fadeskapet inskrivet? Alltså, jag tycker Du ska kolla det först och så försöka finna flera dockument som styrker dessa uppgifter. De borde ju rimligtvis finnas i Norge. Oscar var ju även Norges kung och besökte ju och värnade om brödra folkets väl. Kan Du dessutom finna i arkiv om någon har betalt underhåll till Julius, så kanske Du kan få någon ytterligare hjälp att spåra välgöraren. Dessa uppgifter måste väl ha blivit frigivna från eventuell sekretes. Kanske Du t.o.m kunde finna något i Bernadotternas eget arkiv. Om kungen skulle givit order om att endast äldste sonen till Julius fick bära namnet Bernadotte, måste det finnas registrerat någonstans, Jane.  
Det kanske finns fler förslag från någon? Lycka till!
 
Med venlig hilsen: Steve

2004-10-13, 15:49
Svar #7

Steve Haraldsson Palmquist

Nå, det finns redan hjälp till en utredning under kungligt så var det ju onödigt att jag svarade Dig Jane.Det är förvirrande om man ställer samma frågor om samma förnamn på två ställen.  
 
M.V.H. Steve Haraldsson Palmquist
 
P.S. Det är bäst man håller fast i sin farsa, så att ingen kommer och påstår att man är oäkta kungaättling.

2004-10-15, 12:13
Svar #8

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Häradsvallackaren i Konga härad, Kronobergs län, Karl Fredrik Ekeroth-Wennerberg (1770-1838) hade en son som hette till Johan Baptist Julius Bernadotte Ekeroth (född 1822 15/4). Ekeroth tillhörde en gammal resandesläkt/tattarsläkt.

2004-10-15, 12:25
Svar #9

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Angående Sannemos påstående ovan om att kung Oscar II skickat ett sorgebrev för att beklaga sorgen av Johan Julius Bernadotte Olsson så är detta felaktigt och bör vara en skröna. Karl-Göran Eriksson påvisar det ologiska i påståendet i ett sitt inlägg den 14 okt 2004 kl. 00.43 (se diskussionen om Johan Julius Bernadotte Olsson ). Nämnde JJBO avled 1924 12/10 (Ström F:4 uppslag 128) och då hade kung Oscar II redan varit död i 17 år!

2004-10-23, 11:26
Svar #10

Utloggad Jane Sannemo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Min mor har berättat för mig om kondoleansbrevet som är skickat till Ingeborg. Jag har givetvis skrivet fel kung. Det torde var? Gustav V.  
Jag har  en hel del att gå igenom och hoppas hitta detta brev. Dessutom finns en dopsked som gått i arv som också sägs vara från Karl XV. Den har vi i vår del av släkten.  
Jag kan bara delge vad min släkt sagt och efter vad jag kan förstå så var det inte helt lätt att skylta med att vara en s.k. oäkting!
Vår släkt anser sig veta vem som är Julius far men vi vet inte vem som är modern helt säkert. Det är den diskussionen som är mest intressant för mitt vidkommande. Prestegjelde kan givetvis har blivit fel över svenska och vi trott att det skulle vara prästdotter men då tänkte jag inte på att Julius var född och bodde i Norge under sin barn/ungdom, talade med andra ord norska.  
Julius avsade sig inte namnet. Det var min farfar som var äldst bland barnen. Sedan långt ner kommer då Severin som heter Bernadotte.
Jag är tacksam för all hjälp som finns att få bland er kunniga men det är mest Christines förehavanden som är mest intressant. Lille Julius togs om hand och flyttades på när han var 8 dagar utan att vara döpt. Jag försöker klura ut hur en prästdotter känner sig när hon blir gravid, vart tar hon vägen, vem hjälper henne hitta en fostermor. Många orter florerar kring hans unga liv. Bindel, Liern, Grong, Kvam, Frostviken, Norrsjö, Ström.
Jag undrar om någon kan se vart fostermodern tog vägen född 17/11 1826 Christine Jonsdotter af Grong eller något. (vilket inte är prästdottern som släkten talar om) När gick hon bort? Vem är hennes mor/far etc.

2004-10-23, 12:42
Svar #11

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Jane,  
 
Det som behövs först och främst är att man undersöker kyrkböckerna ordentligt för att följa familjen från Julius födelse och framåt; vart de flyttar och vilka ev ytterligare fakta om födelseorter m.m. som kommer fram. (Det gäller inte bara i det här fallet, det är helt enkelt så släktforskning brukar gå till för att man ska vara säker på att det blir rätt - databaser kan underlätta sökandet men aldrig ersätta.) Antingen gör du det själv, eller kan få någon forskare (kanske norsk?) att göra det för dig. Kort sagt, kolla vart de skrivna källorna leder, i stället för att fokusera på vad din släkt anser sig veta! Du har väl lekt viskleken någon gång, så att du vet hur mycket muntlig information kan förvanskas, helt oavsiktligt?
 
I FB anges ju föräldrarna Petra Christine Jonsdotter från Overhallen och skomakaren Ole Brynoldsen (se diskussionen om Johan Julius Bernadotte). Till att börja med, om man följer Julius från födseln och framåt i tiden, år för år, vidare till giftermålet med Ingeborg, så vet man säkert att det är rätt person i FB. Och om det då skulle visa sig att han bor hos detta par hela tiden tills han flyttar hemifrån så kan du avskriva hela historien om Karl XV och prästdottern och fosterfamiljen (och du vore definitivt inte den förste som upptäcker att en förfaders ursprung inte var lika fint som det sades). Om Julius å andra sidan flyttar till en annan familj vid unga år, så ligger det i alla fall något i talet om en fosterfamilj. Men hur man än vänder och vrider på saken, så kan jag inte se något sätt att få Julius biologiska mor till någon annan än den som står i FB. Om sedan denna Petra Christine någonsin träffade Karl XV, och om hon i så fall var otrogen med honom, är förstås svårt att veta. För egen del tycker jag det låter osannolikt att en kung skulle ge sig i lag med en kringresande arbetares kvinna.

2004-10-25, 12:13
Svar #12

Utloggad Jane Sannemo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Anna-Karin!
TAck för alla råd du ger! Jag har en del saker som jag själv kan kontrollera men annat är svårare då jag inte helt förstår norska. Jag är inte av den uppfattningen att man är fin för att en person är FÖDD till något. Det är mer vad personen har uträttat som är av betydelse. Jag släktforskar på båda sidor av mina föräldrar och detta är den sista delen, den som gäller min fars sida. Min morfar tex var rallare i unga år och sedan blev han ordförande för Pappersindustriarbetarförbundet. Var en otrolig förkämpe för att skogsarbetarna skulle organisera sig. Han har skrivit dagbok om allt. MEd fara för sitt liv promenerade/cyklade han ut till gubbarna! Ådalen -31 var en händelse där han var den var s.k. ansvarig! Min moster lever fortfarande och kan berätta om när samtalet till Stockholm kom angående detta drama. Hon är 93 år denna veckan. På min mormors sida (Älvdalen) har vi fått reda på att vi har en av de värsta trollkonerna i Häxprocessen på 1500-talet.
Så nog är det spännande. Angående Julius så är det mest hans riktiga mor jag är intresserad av. Släkten är inte imponerad av Bernadottenamnet. Vad jag kan förstå så kom det pengar till familjen som tog hand om honom. Inlägg den 17/10-04 av Anders Berg står en del att beakta. Julius var enligt böckerna född på Vikestad.8 dagar gammal reser man bort med honom  utan att han är döpt. Återkommer i mars -53. Jag skall titta på dopskeden som är Julius gåva(från kungen enl. släkten) Intressant!!!!!
Julius ville inte ha med Bernadotte på gravstenen. Det står Julius B. Olsson på den. Kände sig sviken förmodligen! Dessutom var han inte imponerad! Allt detta vet vi. Min far var 21 år när Julius avled så han kände honom väl.

2004-10-25, 18:55
Svar #13

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Det kan också vara så att han tyckte att det var onödigt att ha med sitt mellannamn på stenen.

2004-10-25, 20:43
Svar #14

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Oftast är det väl inte den avlidne som väljer gravsten och inskription, utan de efterlevande. Det finns dock undantag; Fritiof Nilsson Piraten, t.ex.:  
 
Här under är askan av en man som hade vanan att skjuta allt till morgondagen. Dock bättrades han på sitt yttersta och dog verkligen den 31 januari 1972

2004-10-26, 00:57
Svar #15

Utloggad Jane Sannemo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Nej då, han bestämde helt och hållet detta själv!
Det finns mycket att tro och fantisera om i alla släkter eller sökande men det finns också mycket klara besked genom berättelser från ex den man som inte alls tog till överord eller försköning. Den mannen var min far! Han kände som sagt var Julius och Ingeborg (hans farfar och farmor)
Min nyfikenhet gäller alltså inte Julius utan hans mor. OM det nu är Christine af Grong. Vem är hennes föräldrar och var dog hon? Det är väldigt svårt att få veta det! Jag söker vidare .och är tacksam för all er kunskap och hjälp på vägen. Jag lär mig sökfunktionerna också. En intressant detalj som slår mig angående Olsen Det står att han var änkeman 1858. Julius föddes 1852.????

2007-07-30, 18:42
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag hittade en Johan Bernadotte Zakrisson född 1866 i Hässjö, Ångermanland i Sveriges befolkning 1900. Det fanns tydligen många med det förnamnet. Fast struntar denne Johan i sitt efternamn, så låter det ganska snitsigt.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-07-31, 08:51
Svar #17

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
På PLF:s CD-skivor finns det flera som hade Bernadotte i för- eller mellannamn i Småland. Den förste jag hittat föddes 1817 i Blekinge.

2010-01-25, 22:39
Svar #18

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Och så kan man se sista inläggen i diskussionen om den olycksalige Prince Valdemar Bernadotte Krona på Proveniens
http://proveniens.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=02dd2c45-857e-43c5-ab8e-fb4 8f91d306d&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

2010-08-24, 16:37
Svar #19

Utloggad Liza Härbre

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2018-02-17, 12:33
    • Visa profil
Inlägget flyttat från Släkter » Kungliga släkter » Bernadotte af Wisborg, Grevinnan Karin f Nissvandt / mvh Moderator Släkter
 
Hej!
Det var ett tag sedan Bernadotte ätlingar diskuterades, här kommer iaf en ny förffrågan, någon som vet mer om Johan (James) Viktor Bernadotte - Olsson, f: 1888, d: 1973 Gift/älskarinna (?) Maria Sofia Andersson, 1 gemensamt barn: Svante Olsson, f: 1910, d: 1981 ?!
 
Med bästa hälsningar
 
Liza Härbre

2010-08-24, 17:13
Svar #20

Utloggad Jan Augustsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2018-11-29, 19:15
    • Visa profil
Liza.
Var är denne Bernadotte-ättling född?
I CD Sbef. 1900 finns en Johan Viktor Olsson född 1888 i Segerstad Värmland.
Han är oäkta son till Britta Kajsa Olsdotter född 1857 i Segerstad Värmland.
 
I CD Sbef 1890 finns Britta Kajsa Olsdotter boende hos modern Anna Persdotter (f.1826 i Borgvik)
samt oä dottern Anna Charlotta Olsdotter född 1884 samt Johan Viktor född 1888.
Det var ett tag populärt att ta sig tillnamnet Bernadotte för att det skulle verka finare.
Hälsningar
Jan

2010-08-24, 17:22
Svar #21

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Han är med i Sveriges Dödbok:
 
18880927-3314
Olsson, Johan Viktor Bernadotte
Hammarby 5 pl 217
370 40  Jämjöslätt
(Boendeadress 1 nov 1970)
Död 17/11 1973.
 
Kyrkobokförd (1967) i Jämjö, Jämjö kn (Blekinge län, Blekinge). Mantalsskriven (1967) på samma ort.
Född 27/9 1888 i Jämjö (Blekinge län, Blekinge).
Gift man (22/7 1910).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Jämjö, Karlskrona kn (Blekinge län, Blekinge)
 
Födelseförsamling i källan:
JÄMJÖ (Blekinge län)
 
Källor:
MTL 71 / RTB 73
 
Verkar vara bara en av de många som under 1800-talet fick Bernadotte som ett av sina förnamn, vilket var allt annat än ovanligt, som Jan går lite in på också.
 
Föräldrar var målaren Axel Ferdinand Olsson och Elin Maria Johansdotter, enligt SCB-utdrag över födde i Jämjö 1888.

2010-08-24, 22:28
Svar #22

Utloggad Liza Härbre

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2018-02-17, 12:33
    • Visa profil
Hej!
 
Tack Jan och Anders , för snabbt svar! Anders Pemer svarar på frågan om var Johan Viktor är född.  
 
med bästa hälsningar
 
Liza

2010-08-25, 11:09
Svar #23

Carl Szabad

Fast nu hette han ju inte bara Johan Viktor, utan Johan Viktor Bernadotte i förnamn. Något tillnamn är det således inte fråga om, utan det framgår av födelsenotisen att han bär alla tre förnamnen.

2010-09-10, 18:59
Svar #24

Utloggad Liza Härbre

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2018-02-17, 12:33
    • Visa profil
Hej!
 
en följdfråga gällande Johan Viktors föräldrar, är hans mors namn Elin eller Elina (Maria Johansdotter)?  
 
med bästa hälsningar
 
Liza

2010-09-10, 19:48
Svar #25

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Kollade SCB-utdraget igen, och jag har slarvat. Antingen när jag läste födelsenotisen, eller när jag skrev in namnet i mitt inlägg här. Har ingen minnesbild av vilket längre, men antingen eller!
 
Men det står således inte Elin utan Elina i födelseboksutdraget, och det är även vad det står i Sveriges befolkning 1900 och nya Sveriges Dödbok 1901-2009, där hon t ex finns med (avliden 1929 15/2 i Torhamns församling, adress Attanäs 5). Så Elina ska det uppenbarligen vara!

2010-09-12, 13:20
Svar #26

Utloggad Liza Härbre

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2018-02-17, 12:33
    • Visa profil
Hej!
 
Tack, då blir det så mycket enklare att leta sig vidare!  
 
Det är allt lätt att slinta på tangenterna.
 
Vänliga hälsningar
 
Liza

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna