ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Beria  (läst 933 gånger)

2006-02-03, 21:15
läst 933 gånger

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
På Tjörn förekommer detta kvinnonamn på sent 1800-tal. Varifrån kommer det? (Enda associationen jag får är till en av Stalins närmaste män, men namnet förefaller ha kommit ur bruk innan han blev känd...)

2006-02-03, 21:48
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Bland Tjörns Berior tycker jag det är påfallande många som har en förälder som heter Bernt, Bernhard, Berntsson, eller Berntsdotter, så det kanske till och med kan vara en lokalt påhittad variant? Den första på Tjörn verkar vara Beria Matilda född 1860-09-27 i Stenkyrka (Olaus Rutgersson och Inger Kristina Berntsdr i Stordal).
 
Annars förekommer det tydligen som kvinnonamn i Turkiet, och som mansnamn i Bibeln (GT).

2006-02-03, 22:44
Svar #2

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Så långt hade jag inte tänkt.
 
Att det förekommer i Turkiet kan vara förklaringen till ett par av de nio fall som finns i landet idag.

2006-02-03, 23:44
Svar #3

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Jag har namnet Beria i två familjer i min släktdatabas:  
 
Beria Charlotta Olsdotter f 1883 (Valla) har en farbror Bernhard f 1869 och en faster Charlotta f 1872. Hon dör som liten men i samma familj föds en ny Beria Charlotta Olsdotter 1887 (Rönnäng), denna nådde vuxen ålder men brukade tydligen kallas Beda.
 
Beria Kristina Hansdotter f 1887 (Rönnäng) har en morbror Bernhard, tre mostrar Kristina och tre morbröder Kristian (nja, några dog som barn).
 
Helt apropå - jag har tre stycken Bernhard inmatade (också 1800-talets Tjörn), och de har alla en morbror eller farbror som heter Bernt. Jag vet inte om man hade koll på att det i grunden var samma namn, eller om man valde det för att det var ett modernare namn som ljudmässigt påminde om släktingens namn. Om man använde den senare taktiken, så passar ju Beria ganska bra in.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna