ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Benedicta  (läst 639 gånger)

2009-10-17, 13:40
läst 639 gånger

Utloggad Sonja Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2011-10-11, 15:51
    • Visa profil
Var i Sverige användes dopnamnet Benedicta?
 
Letar febrilt efter var min ana Benedicta Christina Bengtsson, född antingen 23 juli eller 23 februari (olika tolkningar) 1799, troligen i sydvästra Sverige. Benedicta vigdes i Göteborg med Jöns Alexandersson Skånberg från Grevie socken Båstad kommun. Benedicta skriver också Bengtsson var det vanligt på den tiden?
Jag hittar henne inte född i Göteborg med omnejd och inte heller i Grevie/Båstad.
Vänliga hälsningar
Sonja Larsson

2009-10-18, 11:32
Svar #1

Utloggad Lena Frid

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2011-08-27, 00:21
    • Visa profil
Tyvärr vet jag inget om din Benedicta, men i vissa fall skrivs dopnamnet Benedicta, även då samma person senare kallas Bengta.
Precis som du har jag funnit namnet Benedicta i Skåne och längs västkusten.

2009-10-18, 13:01
Svar #2

Utloggad Christina Skagerborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 661
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:37
    • Visa profil
Sonja!
 
Vet ej var din Benedicta är född men kollade lite i de mantalslängder som finns för Stockholm. För år 1855 står ju födelsedatum med på alla men ej födelseplats tyvärr. Det jag dock fann lite besynnerligt var att Benedica inte finns med i hushållet 1855, bara fadern Jöns Skånberg och barnen Christina Amanda Charlotta och Carl Rudolph räknas upp. Försökte slå på hushållets hänvisningsnummer men det är bara de tre. I mantal innan, t ex år 1845, finns hon med och även 1860 då hon hade blivit änka. Benedicta sägs vara född 23 feb 1799 i de flesta mantal, men i mantal 1845 verkar den som skrivit ha fått riktigt hjärnsläpp. Här finns datum som 40 maj och 32 okt på barnen (och Benedicta sägs vara född 1791, samma år som maken). Du kan se Jöns egenhändiga namnteckning om du klickar på hänvisningsnumren.
 
Efter lite mer letande hittar jag ytterligare ett av barnen August Wilhelm som 1855 är uppfostringsbarn i Maria södra! Man kan ju undra vad han hade gjort och om mamman lämnade hushållet pga det. Du kanske redan känner till det här men jag vidarebefordrar informationen ändå.
 
Håller med Lena om att många Bengtor latiniserade eller på andra sätt förfinade sina namn så hon kan mycket väl ha fötts som Bengta Stina Bengtsdotter. Under 1800-talet blev det allt vanligare att även kvinnor använde -son i stället för -dotter.
 
Christina

2009-10-20, 21:03
Svar #3

Utloggad Sonja Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2011-10-11, 15:51
    • Visa profil
Tack Lena och Christina,
Visst är det ibland svårt att bringa reda i all information.
Ja, Jag har bra koll på familjen fr o m vigseln i Göteborg där Benedicta först dök upp och vidare upp till nutid.
Hennes man Jöns föddes i Grevie och jag har sökt Benedicta i socknarna däromkring men tyvärr saknas en hel del kyrklig information från Båstad.
Detta med Bengta ska jag ta med i mitt fortsatta sökande.
Hälsar
Sonja

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna