ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Artvill  (läst 494 gånger)

2011-10-07, 22:52
läst 494 gånger

Utloggad Ulla-Britt Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2014-03-27, 21:28
    • Visa profil
Hej.
Jag har i min släktforsking träffat på namnet Artvill. Fader hade varit i Amerika under en tid och namnet är antagligen inspirerat av hans vistelse där. Och sedan har prästen skrivit det han hört. Men vilket namna kan det vara som fadern hört och velat ge sin son? Har någon en ide?
 
Ulla-Britt Karlsson

2011-10-09, 15:05
Svar #1

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Artfiel kanske?  Jag kommer att tänka på en Fantasy bok skriven av en amerikansk författarinna, Sagan om Paksennarion, av Eliszabeth Moon. Ett tips i sig!    
Iaf, förnamnet Artfiel förekommer där.  Vem vet, förnamnet Artfiel förekommer kanske i Amerika´t?
Jag kan tänka mig också stavningen Artviel, men då låter det nystan tyskt... Kanske då smeknamn av ett tyskt förnamn.

2011-10-09, 16:47
Svar #2

Utloggad Ulla-Britt Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2014-03-27, 21:28
    • Visa profil
Det kan kanske vara så. Vem vet vem som fadern träffade over there. Detta var i början av seklet och det var ju invandring från hela västeuropa dit. Intressant.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna