ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Aron  (läst 453 gånger)

2013-03-18, 22:20
läst 453 gånger

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Var någonstans i Östergötland var det vanligt att man döpte sina söner till Aron runt år 1700?
 
Min farmors farmors mormors farfar heter Aron Andersson. Han levde i alla från 1727 i Kristberg (han gifte sig då) till sin död 1782. Enligt dödsnotisen ska han ha blivit 82 år (död i Herrfallet, Karlsby ägor), och bör då ha fötts runt 1699-1700 - men vad jag kan se så finns det ingen Aron född i Kristberg dessa år och undrar var han kan ha fötts någonstans?
 
Mvh,
Susanne Carlsson

2013-03-19, 16:21
Svar #1

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 20:27
    • Visa profil
Jag har inget svar på din andra fråga, men på din första fråga är svaret ingenstans. Namnet har aldrig varit speciellt vanligt i östra mellansverige. Det förekom mycket i Älvsborgs län, en hel del också i Göteborg & Bohuslän samt Halland och Skaraborgs län. Och då först på 1800-talet, med en topp i mitten av seklet.
 
De första två decennierna på 1700-talet föddes det kanske ett hundratal Aron i hela landet, varav möjligen ett par i Östergötland.
 
Det finns rätt många som har din Aron Andersson i DiSBYT med vigsel, familj och död. Men ingen har några födelseuppgifter på honom.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna