ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anifas  (läst 907 gånger)

1999-06-28, 10:14
läst 907 gånger

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det ovanliga mansnamnet Anifas anges i den senaste upplagan av Släktforskarförbundets namnlista (Släktforskarnas årsbok 1999) ha franskt (vallonskt) ursprung. Den uppgiften torde vara fel, eftersom den äldste kände bäraren av namnet var tullnären Anifas Ruta, som sannolikt inte var av vallonsläkt (se vidare under Etniska grupper > Valloner > Parment). Alla uppslag som kan kasta ljus över namnet Anifas ursprung tas tacksam emot. Vem vet exempelvis något om tullnären Ruta och hans bakgrund?

1999-06-28, 21:18
Svar #1

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
För mig lät namnet baltiskt varför jag gjorde en sökning på namnet Ruta i de baltiska staterna. Jag fann att efternamnet Ruta används i Estland men faktiskt  också i Rumänien. Anifas däremot ger ingen träff alls på nätet och kan kanske vara en försvenskning av ett liknande namn, kanske det är ett gammalt baltiskt namn som numera stavas på annat sätt. Kanske forskarvännen Tapani Rossi vet mer om detta?
 
Hälsn Lena A L

1999-06-28, 22:28
Svar #2

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Namnet Parment finns på några franska släktforskarsidor och rör personer som levde under 1700-talet. Därefter verkar det som om namnet ändrades till Parmentier. Kanske Din gissning på vallonsläkt inte är så fel trots allt. En vallonättling Parment kanske träffade en baltisk dam vid namn Ruta och ljuv musik uppstod.
Hälsn Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna